phone 0476 82 61 50

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!


(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie


We zitten volop in de digitale revolutie, daar is iedereen zich ondertussen van bewust en dat vertaalt zich ook naar de horecasector. 

Enkele belangrijke spelers hadden het idee om samen met de horeca-ondernemers van vandaag rond de tafel te gaan zitten en uit de doeken te doen hoe de digitalisering een hulpmiddel kan zijn om de dagdagelijkse struikelblokken aan te pakken.

Nick Geys van Online Werkrooster (digitale personeelsplanning) en Carl Jacobs van Apicbase (foodmanagement) leidden het gesprek.


Foodcost

Foodcost is één van de hoekstenen van onze business. Iedereen was het er roerend over eens dat de foodcost nog véél te weinig in kaart wordt gebracht. De redenen hiervoor zijn divers: tijdsgebrek, te weinig know-how, geen prioriteit.

En toch is deze oefening belangrijk! Heb je een uitgebreide kaart en werk je met veel seizoensgebonden artikelen, dan is een digitale tool een troef waarbij je je volledige aankoopproces en stockcontrole kan gaan digitaliseren en zo de winst kan gaan optimaliseren.

Digitaliseren zorgt misschien voor angst voor het onbekende. Laat je vooral niet afschrikken! Ook stockcontrole vraagt ervaring en hoe meer ervaring je hierin hebt, hoe meer je zal weten aan welke producten je extra aandacht moet geven. En hoe sneller het dus zal gaan.

Digitaliseren betekent niet dat iedereen in de keuken vanaf dag 1 met een tablet moet werken en door de recepten en bijhorende foto's moet scrollen. Gun je zaak de nodige tijd, Rome is ook niet op één dag gebouwd.


Personeel 

De horeca-ondernemers zijn tevreden met de flexi-jobs, extra's en studenten, maar er wordt toch gewezen op het belang van een goede mix. 

Om een goede service te kunnen verlenen, is het belangrijk om bij het samenstellen van je teams niet alleen naar het kostenplaatje te kijken, maar ook de ideale verhouding tussen prijs en kwaliteit te gaan opzoeken

En dan. Hoe communiceer je met je personeel? Het uitdragen van jouw visie naar verschillende mensen die soms verschillende talen spreken en die een verschillende culturele achtergrond hebben, is niet altijd evident.Een hele praktische tip was het maken van korte filmpjes met "hoe het moet" en "hoe het NIET moet". Video brengt een universele beeldtaal & spreekt daarnaast de jongeren ook meer aan!


Sociale Media

We werden rondgeleid in de virtuele-sociale wereld. De meningen hierover zijn zeer uiteenlopend; maar één ding was duidelijk: "of je het nu wil of niet, je zal er moeten mee leven".

De mensen van AreTheyHappy kwamen met enkele zeer verrassende cijfers:

  • uit onderzoek blijkt dat 97% van de mensen die voor het eerst een horeca-zaak binnengaan, zoeken naar een review op sociale media!

  • gemiddeld 1 op 28 bezoekers post hun bezoek of ervaring op sociale media.

Mensen zijn jammergenoeg veel meer geneigd om hun negatieve dan kun positieve ervaringen te delen. Neem de tijd om daarop te antwoorden! De volgende potentiële klant die op de negatieve review botst, zal merken dat je geeft om de mening van je klanten en je er lessen uit wil trekken

Negeer de on-line boodschappen van je klanten niet! Waarom ook niet vragen aan je klant om zijn rating aan te passen indien je het vastgestelde probleem hebt kunnen oplossen?


En dan de steeds terugkomende vraag: hoe en wat moet ik posten ...?

Twee basisregels: 

  • Doe het consequent & frequent! Facebook werkt op basis van algoritmes en die zullen je sneller terugvinden als je regelmatig post dan dat je maar één keer per maand iets uitstuurt.

  • Doe het steeds met dezelfde 'look and feel' zodat de mensen je huisstijl gaan herkennen. Dezelfde kleuren, dezelfde filter, ... 

Inspiratie kan je vinden in de posts van anderen. Dit kunnen collega's zijn, maar ook mensen uit totaal andere sectoren met veel volgers.

"Gemakkelijke" onderwerpen zijn je medewerkers, je suggesties, openstaande vacatures, lunch van de week, klant van de week, ... .


De algemene conclusie van deze leerrijke sessie was duidelijk: 

  • gun je horeca-onderneming de nodige implementatietijd
  • betrek je medewerkers bij het digitaliseringsproces
  • besteed voldoende aandacht aan sociale media
  • besef dat digitaliseren een inspanning en een kost zal meebrengen. 


Digitaliseren is er niet om te digitaliseren! 

Je verzamelde data moeten een MIDDEL zijn om je kosten te drukken, je omzet te zien groeien en je efficiëntie te verhogen (mijn fameuze KOE-principe). 

Je return-on-investment zal je zeker de nodige voldoening geven!


Enkele nuttige links en voorbeelden:

https://business.tutsplus.com/articles/best-restaurant-cafe-website-designs--cms-30481

https://www.lincelot.com/facebook-post-ideeen-bedrijfspagina/

De Gempemolen

Brasserie Appelmans

Kelly's Irish Pub

O'Reilly's


Graag geef ik nog even mee dat Comreza staat op zijn onafhankelijkheid maar we willen toch de organisatoren van het evenement bedanken. Dus hierbij de links naar hun website.

Coöperatie van enkele digitale bedrijven ((H)eerlijk digitaal)

Alle sociale media en reviews onder 1 dak (Are They Happy)

Kassasystemen voor de horeca (Trivec)

Food Management in the cloud (Apicbase)

Geautomatiseerde personeelsplanning & tijdsregistratie (OnlineWerkrooster)


Pieter

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x