4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden
Jouw team = nummer 1
Hoe kan je nu de verbondenheid zo hoog mogelijk houden bij jouw werknemers? Zodat ze natuurlijk blijven!
Het vergroten van de verbondenheid en betrokkenheid van jouw medewerkers zijn belangrijke aspecten bij een succesvol team, gezonde werkomgeving en betere resultaten voor je horecazaak.
- De werkomgeving, deze dient een veilige en ondersteunende plek te zijn waar de medewerkers zich vrij voelen om hun gedachten, ideeën en bevindingen te delen. Oké we kennen onze pappenheimers en beter dat ze niet te pas en te onpas zeggen wat ze denken. Maar door op vaste momenten te luisteren zorg je dat ze zich gewaardeerd voelen én kunnen er heel waardevolle elementen naar boven komen die jouw horecazaak doen groeien. Vergeet ook niet met de info aan de slag te gaan en voor feedback te zorgen.
- Bouw samen aan de toekomst van jouw onderneming.
Als onderneming is het noodzakelijk een sterke missie en visie te hebben. Maar ook dat medewerkers die gemeenschappelijke waarden (er)kennen. Betrek hen dus bij het geheel, maak hen duidelijk waar je naartoe wil. Vraag hen wat zij daarvan denken en hoe zij die weg zien. Door een gemeenschappelijke focus te hebben, voelen medewerkers zich meer verbonden met je zaak en voelen ze dat ze deel uitmaken van een groter geheel.
- Groeien, op zowel professioneel als persoonlijk vlak.
Investeer in trainingen of workshops waarbij de vaardigheden en kennis van je medewerkers vergroten. Door de juiste ondersteuning te bieden geef je hen waardering en investeer je in hun toekomst.
Want groeien doe je uiteraard niet alleen. Je hebt waarschijnlijk geen 10 managers nodig, maar het is toch leuk als de dame achter de bar kan leren hoe ze de perfecte koffie moet zetten? Of de garçon hoe hij moet omgaan met lastige klanten. Wist je trouwens dat de opleidingen van Horecaforma volledig gratis zijn? - Communicatie is de sleutel.
Zorg voor een open en transparante communicatie, dit kan door regelmatig (korte) vergaderingen in te plannen (zowel in groepsverband als individuele gesprekken). Let wel op dat je hen niet overspoelt met vergaderingen of informatie, zorg voor een duidelijke kernboodschap, een duidelijke en eerlijke taakverdeling en bespreek die samen. Vaak zie ik frustraties die veroorzaakt worden doordat de medewerker niet weet wat jij juist van hem verwacht.
- En last but zeker not least, waardering
Meen het dan ook als je vraagt "hoe gaat het?" Erken hun prestaties, de werkpunten worden meestal snel gezien en gecorrigeerd maar wat met de sterke punten? Zorg er zeker voor dat de medewerkers degelijk erkent worden voor wat ze voor jouw onderneming doen. Ken jij iemand die niet graag een complimentje krijgt?
Er zijn natuurlijk nog tal van elementen waar je rekening mee kunt houden die ervoor zorgen dat je medewerkers blij zijn om aan boord van jouw Horecaschip te blijven, maar ga alvast met deze 5 aan de slag!
DE KERN?
Heb aandacht voor je medewerkers en spreek klare taal.
Zit je nog met vragen na het lezen van deze blog?
Stel ze hier:
Wat zijn KPI's en kerngetallen in de Horeca?
Een horecazaak runnen is meer dan koken en gastvrij zijn; het draait om inzicht in je cijfers. Ontdek welke KPI’s cruciaal zijn, zoals personeelskosten, food & beverage kosten en omzet per tafel. Met deze meetpunten verbeter je efficiëntie en winstgevendheid zonder in te boeten op kwaliteit.
20 vragen die zorgen voor meer verkoop in de horeca
Omdat ik vaak de vraag krijg over hoe we zaalmedewerkers kunnen helpen om meer te verkopen geef ik hier graag 20 concrete tips die zorgen voor meer omzet en hopelijk meer marge. Ze staan opgelijst volgens de “Customer Journey”, het verloop van een klantenbezoek in jouw Horeca-zaak. Ontdek het in deze waardevolle blog.
Cross en deep selling toepassen in de horeca
Zoals je zeker weet bepalen jij en je medewerkers grotendeels wat een klant besteld. Deze wijsheid moet je dus meenemen om het aankoopgedrag van je klanten te optimaliseren. Want dat is cruciaal voor het verhogen van je marges. In deze blog vind je 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.
Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.
Ontdek hoe je Horecazaak winstgevender kan worden door het koopgedrag van klanten te sturen. Leer over menu-engineering, slimme prijsstrategieën, upselling en digitale technologie. Met deze blog krijg je praktische tips en verhoog je gegarandeerd je omzet.
Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol
Financiële stabiliteit, kostenbeheersing, en duurzame groei. Ontdek hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen door strategisch management en innovatieve strategieën toe te passen. Lees verder voor een waardevol advies!
Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.
Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.
Automatisatie in de horeca
Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!
Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen
Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.
Break-even point berekenen voor je horecazaak
Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.
Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming
Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!
Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!
Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.
Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!
Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!
Ideale tips om je content te optimaliseren!
De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!
7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!
Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.
De kracht van social media in de horeca!
Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.
De ideale werving in 4 stappen!
Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!
Speciaal voor accountants en boekhouders
Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!
Interview JoeFM
"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.
Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."
Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot
30 oktober 2020
Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.
Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.
21 juni 2020
Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!
Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.
11 juni 2020
Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen
Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!
KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.
Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!
Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?
Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.
Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.
5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!
(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie
Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!
Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?
Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.