(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie


(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie


We zitten volop in de digitale revolutie, daar is iedereen zich ondertussen van bewust en dat vertaalt zich ook naar de horecasector. 

Enkele belangrijke spelers hadden het idee om samen met de horeca-ondernemers van vandaag rond de tafel te gaan zitten en uit de doeken te doen hoe de digitalisering een hulpmiddel kan zijn om de dagdagelijkse struikelblokken aan te pakken.

Nick Geys van Online Werkrooster (digitale personeelsplanning) en Carl Jacobs van Apicbase (foodmanagement) leidden het gesprek.


Foodcost

Foodcost is één van de hoekstenen van onze business. Iedereen was het er roerend over eens dat de foodcost nog véél te weinig in kaart wordt gebracht. De redenen hiervoor zijn divers: tijdsgebrek, te weinig know-how, geen prioriteit.

En toch is deze oefening belangrijk! Heb je een uitgebreide kaart en werk je met veel seizoensgebonden artikelen, dan is een digitale tool een troef waarbij je je volledige aankoopproces en stockcontrole kan gaan digitaliseren en zo de winst kan gaan optimaliseren.

Digitaliseren zorgt misschien voor angst voor het onbekende. Laat je vooral niet afschrikken! Ook stockcontrole vraagt ervaring en hoe meer ervaring je hierin hebt, hoe meer je zal weten aan welke producten je extra aandacht moet geven. En hoe sneller het dus zal gaan.

Digitaliseren betekent niet dat iedereen in de keuken vanaf dag 1 met een tablet moet werken en door de recepten en bijhorende foto's moet scrollen. Gun je zaak de nodige tijd, Rome is ook niet op één dag gebouwd.


Personeel 

De horeca-ondernemers zijn tevreden met de flexi-jobs, extra's en studenten, maar er wordt toch gewezen op het belang van een goede mix. 

Om een goede service te kunnen verlenen, is het belangrijk om bij het samenstellen van je teams niet alleen naar het kostenplaatje te kijken, maar ook de ideale verhouding tussen prijs en kwaliteit te gaan opzoeken

En dan. Hoe communiceer je met je personeel? Het uitdragen van jouw visie naar verschillende mensen die soms verschillende talen spreken en die een verschillende culturele achtergrond hebben, is niet altijd evident.Een hele praktische tip was het maken van korte filmpjes met "hoe het moet" en "hoe het NIET moet". Video brengt een universele beeldtaal & spreekt daarnaast de jongeren ook meer aan!


Sociale Media

We werden rondgeleid in de virtuele-sociale wereld. De meningen hierover zijn zeer uiteenlopend; maar één ding was duidelijk: "of je het nu wil of niet, je zal er moeten mee leven".

De mensen van AreTheyHappy kwamen met enkele zeer verrassende cijfers:

  • uit onderzoek blijkt dat 97% van de mensen die voor het eerst een horeca-zaak binnengaan, zoeken naar een review op sociale media!

  • gemiddeld 1 op 28 bezoekers post hun bezoek of ervaring op sociale media.

Mensen zijn jammergenoeg veel meer geneigd om hun negatieve dan kun positieve ervaringen te delen. Neem de tijd om daarop te antwoorden! De volgende potentiële klant die op de negatieve review botst, zal merken dat je geeft om de mening van je klanten en je er lessen uit wil trekken

Negeer de on-line boodschappen van je klanten niet! Waarom ook niet vragen aan je klant om zijn rating aan te passen indien je het vastgestelde probleem hebt kunnen oplossen?


En dan de steeds terugkomende vraag: hoe en wat moet ik posten ...?

Twee basisregels: 

  • Doe het consequent & frequent! Facebook werkt op basis van algoritmes en die zullen je sneller terugvinden als je regelmatig post dan dat je maar één keer per maand iets uitstuurt.

  • Doe het steeds met dezelfde 'look and feel' zodat de mensen je huisstijl gaan herkennen. Dezelfde kleuren, dezelfde filter, ... 

Inspiratie kan je vinden in de posts van anderen. Dit kunnen collega's zijn, maar ook mensen uit totaal andere sectoren met veel volgers.

"Gemakkelijke" onderwerpen zijn je medewerkers, je suggesties, openstaande vacatures, lunch van de week, klant van de week, ... .


De algemene conclusie van deze leerrijke sessie was duidelijk: 

  • gun je horeca-onderneming de nodige implementatietijd
  • betrek je medewerkers bij het digitaliseringsproces
  • besteed voldoende aandacht aan sociale media
  • besef dat digitaliseren een inspanning en een kost zal meebrengen. 


Digitaliseren is er niet om te digitaliseren! 

Je verzamelde data moeten een MIDDEL zijn om je kosten te drukken, je omzet te zien groeien en je efficiëntie te verhogen (mijn fameuze KOE-principe). 

Je return-on-investment zal je zeker de nodige voldoening geven!


Enkele nuttige links en voorbeelden:

https://business.tutsplus.com/articles/best-restaurant-cafe-website-designs--cms-30481

https://www.lincelot.com/facebook-post-ideeen-bedrijfspagina/

De Gempemolen

Brasserie Appelmans

Kelly's Irish Pub

O'Reilly's


Graag geef ik nog even mee dat Comreza staat op zijn onafhankelijkheid maar we willen toch de organisatoren van het evenement bedanken. Dus hierbij de links naar hun website.

Coöperatie van enkele digitale bedrijven ((H)eerlijk digitaal)

Alle sociale media en reviews onder 1 dak (Are They Happy)

Kassasystemen voor de horeca (Trivec)

Food Management in the cloud (Apicbase)

Geautomatiseerde personeelsplanning & tijdsregistratie (OnlineWerkrooster)


Pieter

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x