Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Slimme bedrijfsdoelen

Start alvast met het formuleren van slimme bedrijfsdoelen die je volgend jaar wilt behalen in je Horeca-Onderneming want het einde van het jaar nadert snel.

Als ondernemer zijn we het ons bedrijf, onze medewerkers maar ook onszelf verplicht duidelijke doelen te stellen. Daarom gaan we in dit blogbericht dieper in op het proces van het formuleren van slimme en haalbare doelen voor 2024.

Waarom zijn deze slimme doelen belangrijk?

We hebben allemaal wel ons eigen doel, dat kan gaan van genoeg centen overhouden, een notering in de Gault Millau verkrijgen tot jouw brasserie overlaten aan bijvoorbeeld de volgende generatie.

Maar het belangrijkste bij deze doelen is dit SMART te formuleren.
Door deze formulering te gebruiken krijg je een duidelijk kader voor wat je wilt bereiken!

SMART doelstellingen

We werken alvast een zeer concreet voorbeeld voor jullie uit.
Stel dat je in 2024 een omzetgroei van 15% wilt genereren.

  • 1. Specifiek
    De focus ligt specifiek op het verhogen van de totale omzet van de brasserie met 15% gedurende het jaar 2024. Het doel is gericht op financiële groei.
  • 2. Meetbaar
    De omzetgroei van 15% wordt gemeten aan de hand van de totale inkomsten van de brasserie gedurende het jaar 2024 in vergelijking met het voorgaande jaar.
  • 3. Acceptabel
    Deze doelstelling is acceptabel, omdat het streven naar omzetgroei een belangrijk zakelijk doel is dat de gezondheid en duurzaamheid van de brasserie bevordert.
  • 4. Realistisch
    Het doel van een 15% omzetgroei is realistisch op basis van historische prestaties, marktanalyse en mogelijke strategieën zoals het aantrekken van nieuwe klanten, het vergroten van de gemiddelde besteding per klant of het introduceren van nieuwe menu-items.
  • 5. Tijdsgebonden
    De doelstelling is tijdsgebonden doordat het specifiek is voor het jaar 2024. Dit zorgt voor een concreet tijdsbestek om de omzetgroei te realiseren en maakt het mogelijk om gedurende het jaar de voortgang te meten en bij te sturen waar nodig.

Nu kan je bij elke stap die je zet of gaat zetten om deze omzetgroei te realiseren ook weer SMART doelstellingen maken.

Waarom?

Zo kan je perfect doorheen het jaar analyseren of je nog steeds in de juiste richting bezig bent. Ga je een nieuw gerecht creëren om deze omzetgroei mee te realiseren? Maak dan bijvoorbeeld een voorspelling per kwartaal, analyseer deze gegevens en stuur bij waar nodig!

Lees nog even verder, want we gaan nog dieper in op deze SMART-doelstellingen.

1. Indentificeren van duidelijke doelen

Stel jezelf maximum drie duidelijke doelen!
Mijn jarenlange ervaring heeft me geleerd dat de lat té hoog leggen een averechts effect heeft en zorgt voor demotivatie (voor jezelf en jouw medewerkers). Probeer in deze eerste fase zo concreet mogelijk te zijn zodat de doelen gemakkelijk te begrijpen zijn voor iedereen in je team!

Start met het reflecteren, wat ging er echt niet goed dit jaar? Wat is voor mijn brasserie of restaurant echt een probleem waar ik best vanaf wil. Vanuit dat standpunt vertrek je namelijk!

Heb je het voorbije jaar als ondernemer heel veel tijd verloren aan het werven (en spijtig genoeg ook laten gaan) van medewerkers? Dan is de volgende doelstelling voor jou!
Ik wil in 2024 de gemiddelde retentie (hoe lang een medewerker bij jou aan de slag blijft) verhogen met 20%.

Neem gerust volgende voorbeelden in je voorbereiding!
(let op, als je deze voorbeelden neemt dien je sommige nog SMART te formuleren!)

- Mijn omzet (excl. BTW) verhogen met 9%
- Google reviews van 4,2 naar 4,3
- Maximum 6 klachtenmails ontvangen op 12 maanden
- Het energieverbruik voor 15% doen dalen
- Ik zou +300 volgers willen hebben op Instagram
- 10% minder afval
- De werknemers verhouding aanpassen van (vast -student) 70/30 naar 60/40
- Gemiddelde besteding per klant optrekken met €4

2. Leg de cijfermatige basis

Drie specifieke doelen bepaald? Top, hoe gaan we ze nu meten?
Afhankelijk van jouw gewenst doel ga je bijvoorbeeld met de volgende tools aan de slag.

- Omzet | kassasysteem
- Personeel | planningstool
- Social media | Meta Insights (Facebook en Instagram)
- Reviews | Google Mijn Bedrijf

Maar vergeet zeker ook niet je leveranciers regelmatig te contacteren voor statistieken. Je accountant of online boekhoudprogramma kan ook! Zelf werk ik met Yuki, en ik kan je alvast verzekeren dat een korte opvolging van je cijfers een gerust gemoed geeft!

Kan je overweg met computers? Dan is een eigen dashboard via Microsoft Power BI of Excel een handige tool om je overzicht te bewaren! Hierin komen namelijk verschillende datadragers samen.
Maak je gebruik van een specifieke Horeca-tool? (bijvoorbeeld: Horeko) Dan gaat het samenkomen van datadragers allemaal natuurlijk wat gemakkelijker!

3. Vergeet jouw team niet

Zorg voor acceptabele doelen voor jezelf én je team! Om samen in eenzelfde richting te gaan, dien je natuurlijk duidelijk te communiceren welke doelen er zijn opgesteld en ook waarom deze gekozen zijn.
Vergeet ook niet mee te delen hoe deze doelen bijdragen aan de groei en het succes van je onderneming.

TIP:
Laat je medewerkers hun zegje doen, soms komen ze met een verrassende blik die je diepgaander doet nadenken over jouw onderneming. Hierdoor verhoog je de betrokkenheid bij je medewerkers, maar geef ze ook iets voor hun betrokkenheid en moeite! (beloning bij het behalen van doel X)

"Eendracht maakt Macht"

4. Wees ambitieus, maar praktisch!

Hoewel het goed is ambitieuze doelen te stellen, ze dienen wel haalbaar te zijn.
Analyseer de 'startcijfers', 'de nulmeting' (evaluatie van de bestaande omstandigheden, waarbij de verkregen resultaten dienen als basis voor verdere acties).

Als ze voor jouw deur hebben gewerkt en de stoep lag 4 maanden open, is jouw doelstelling +10% omzet nog veilig genomen (deze omzet mag in zo'n situatie zeker hoger zijn).

Zoals ik eerder aangaf is het dus cruciaal je doelstellingen te baseren op een realistische analyse van jouw huidige situatie!

TIP: Hou rekening met (mogelijke) externe omstandigheden!

5. Geen doel zonder deadline

Geef je team en jezelf een heldere tijdlijn om deze doelen te behalen.

Waarom zou je nog deadlines aan je doelen koppelen?
Dit helpt bij het plannen van jouw acties, het uitwerken van nieuwe gerechten, een nieuwe menukaart laten ontwerpen, ....  Maar deze tijdlijn zorgt ook voor het meten van de vooruitgang, zo kan je (samen) evalueren en bijsturen waar nodig is.

Dan kan je bijvoorbeeld maandelijks analyseren en per kwartaal een overleg plannen.
Eigenlijk is er geen vast stramien wanneer deze analyse en bijsturing dient te gebeuren, het is namelijk zeer afhankelijk van de acties die worden ondernomen en de doelstellingen.

CONCLUSIE

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming.

SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroten de kans op succes.

Blijf groeien en ondernemen met passie,
Maar van passie alleen kan je niet leven!


Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x