Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Of hoe een netwerkevenement van Jong VOKA me nogmaals duidelijk maakte hoe belangrijk een duidelijke strategie en visie zijn voor een bedrijf. Ook in de HORECA-sector!


GEEF JE ZAAK DE UITSTRALING DIE ZE VERDIENT

De presentatie van Nathan De Valck- Cargo and Product development manager bij Brussels Airport Company-  startte met een film waarin de vliegtuigen niet de hoofdrol speelden, maar wel

  • de cadeautjes die bij de kinderen kwamen dankzij Brussels Airport
  • de gezonde en lekkere voeding uit alle windstreken die op ons bord komen dankzij Brussels Airport
  • de levensreddende medicijnen die bij zieken terechtkomen dankzij Brussels Airport


Ook jij moet goed nadenken welk beeld je met je zaak de wereld wil insturen:

  • een plaats waar mensen hun lege maag komen vullen
  • een dak boven het hoofd als het regent en koud is
  • een plek om goedkoop de dorst te laven
  • een toog om aan te zagen en te klagen


Ik stel je eerder voor om je zaak een uitstraling mee te geven die zegt:

  • lekker eten in een ontspannen sfeer en bovendien moet je het zelf niet klaarmaken en al zeker niet de afwas doen!
  • als het vriest en sneeuwt  kan je op ons verwarmde terras genieten van een heerlijk warme chocolademelk met een stukje warme appeltaart!
  • kom na het sporten met je vrienden bij ons gezellig bijpraten en drink daar een lekker biertje bij. En vergeet zeker niet de calorieën bij te vullen met onze lekkere tapa’s!
  • onze toog is een plaats waar jong en oud, arm en rijk verbroederen. Iedereen welkom en onze barman is de beste koppelaar ter wereld, ook “nieuwelingen” maken hier snel vrienden!



DENK GOED NA OVER JE TAAK of DOEL

De taak van de luchthaven (en BruCargo) is:

  • NIET om vliegtuigen te doen opstijgen en landen
  • NIET om zo snel mogelijk pakketten en containers te lossen
  • NIET om zo veel mogelijk passagiers te vervoeren


Maar hun job is het om:

  • mensen samen te brengen
  • de juiste connecties te leggen tussen verschillende mensen
  • de spin te zijn in het web
  • andermans business te doen groeien


Is jouw taak eten maken en pinten tappen?

Of kan je je job vergelijken met de 4 punten hierboven?



PARTNERSHIPS DOEN JE GROEIEN


De samenwerking tussen de meer dan 120 bedrijven die verbonden zijn aan BruCargo vergeleek de heer De Valck met een taart.

Je moet niet proberen om een groter stuk van de taart te krijgen, maar laat ons allemaal samen ervoor gaan om de taart groter te doen worden en ze te versieren met chocolade en slagroom!



Probeer in je horecazaak om deals af te sluiten met andere partijen zodat jouw zaak groter wordt?

  • boeket van de dag samen met de plaatselijke bloemist
  • honing van de dorpsimker: hier te koop
  • een gratis koffie voor mevrouw wanneer mijnheer bij je buur de kapper zit


Op die manier versterken jullie elkaar en mag je erop tellen dat je collega voor jou goede reclame zal maken!



PROBEER NIET OM DE GROOTSTE TE ZIJN

Brussels Airport is niet de grootse van Europa, maar in bepaalde niches (pharma-transport / Levende dieren / e-commerce / waardevolle goederen) is het wel de beste.


Ook in vele andere sectoren is het reeds bewezen, probeer niet overal goed in te zijn. Wed niet op 10 paarden, maar kies een 3-tal doelgroepen en zorg dat je in je service daarnaartoe de beste bent!



DURF PROBLEMEN TE BENOEMEN

Maar voor Brussels Airport is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn! Ze hebben problemen als:

  • rentabiliteit van de passagiersvluchten
  • impact van de groei op de leefomgeving en de buren
  • geluidshinder
  • personeelstekort
  • netwerk van 240 wereldwijde bestemmingen behouden en uitbreiden


Ze steken hier de kop niet in het zand maar pakken de KOE bij de horens:

  • vliegtuigen aantrekken die samen met passagiers een groter deel vracht kunnen meenemen
  • communiceren en streven naar een goed nabuurschap
  • inzetten op technologische ontwikkeling
  • mensen opleiden en de bereikbaarheid van de luchthaven vergroten
  • investering in een digitaal platform BruCloud en zorgen dat de service die de 120 operatoren samen aanbieden alleen maar beter wordt


Neem dus de tijd om een SWOT-analyse te maken en durf je problemen benoemen. Want vanaf het moment dat je de moeilijkheden hebt opgelijst kan je beginnen werken aan een oplossing!



EN TENSLOTTE: WEES AMBITIEUS EN PROBEER OVERAL DE POSITIEVE KANTEN VAN TE ZIEN!

Brussels Airport is zeker en vast ambitieus:

Een verdubbeling van het aantal passagiers, 30% meer vracht en dat allemaal met minder vliegtuigen.

Hoog gegrepen maar realistisch!


Zet voor je zaak, jezelf en je mensen ook eens concrete doelen op papier. Je zal verbaasd zijn van het effect als iedereen weet waar jullie samen naar op weg zijn!


Pieter



Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x