Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

De psychologie van menukaarten

Hoe kiezen klanten wat ze eten of drinken?
Het samenstellen van een menukaart is veel meer dan alleen het opsommen van gerechten en prijzen. Het is een kunstvorm die diepgaand begrip van menselijk gedrag en psychologie vereist. Als restauranteigenaar of Horeca-professional is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten scannen met hun ogen én lezen voordat ze hun keuze maken.

In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de gastervaring te verbeteren en jouw omzet (lees:marge) te verhogen.

We gaan van start met de visuele elementen, de beschrijvingen, de prijsstrategie en last but zeker niet onbelangrijk: de layout!

Veel leesplezier,
en neem gerust jouw menukaart bij de hand om deze tips meteen te toetsen!

1. Visuele Hiërarchie

Mensen hebben een vast leespatroon. We hebben dus van nature de neiging om een menukaart van links naar rechts te lezen en van boven naar onder.

Deze visuele hiërarchie beïnvloedt sterk waar de ogen van jouw gasten als eerste naartoe gaan. Denk dan bijvoorbeeld na over wat je als eerste wilt laten zien, plaats dit dan best links bovenaan

TIP: In de meeste gevallen is links bovenaan effectief de eerste plek waar de aandacht naartoe wordt getrokken. Maar beperk je zeker niet tot dit vast leespatroon, je kan dit beïnvloeden met visuele elementen als kaders, lettergrootte, ...

2. Menu beschrijvingen

Woorden zijn krachtig!
Het gebruik van verleidelijke adjectieven zoals 'romig', 'hartig', 'ambachtelijk' kan de verwachtingen van de klanten ten aanzien van de smaak van een gerecht beïnvloeden. Deze woorden prikkelen namelijk de zintuigen en versterken het verlangen naar specifieke gerechten.

Een goed gekozen beschrijving kan een eenvoudig gerecht in een culinair meesterwerk veranderen!

3. Prijsstrategie

Prijs is een cruciale factor bij de keuze van gerechten!
Psychologisch gezien kunnen jouw klanten worden beïnvloed door de manier waarop prijzen worden weergegeven.

Het verwijderen van een valutasymbool of het gebruik van afgeronde prijzen kan de perceptie van waarde beïnvloeden. Hierdoor moedig je gasten aan om voor een duurder gerecht te kiezen.

4. Menu-layout

Een goed gestructureerde menu-indeling met duidelijke secties maakt het voor gasten gemakkelijk te navigeren. Hou het dus simpel en gestructureerd!

Let bij de layout ook op naar leesbaarheid. Niets is erger dan een menukaart waar je gek wordt van de verschillende lettertypes, de drukke achtergronden, de onleesbare teksten, ...

Maar, zie ook dat de gasten jouw gerechten begrijpen. Heb je een unieke naam voor een creatie van jouw chef-kok? Schrijf er dan bij wat dit gerecht is, zodat de gasten weten wat ze kunnen verwachten.

De gouden driehoek

De gouden driehoek in de context van een menukaart verwijst naar het visueel patroon van de lezers. De gasten hebben de neiging om menukaarten te lezen volgens hun gewoonte (links naar rechts) maar ook volgens een denkbeeldige driehoek.

1.  Het eerste punt (linksboven)
Het linkerbovenhoekgebied van de menukaart is waar de meeste mensen beginnen te lezen. Dit punt trekt als eerste de aandacht (zoals vermeld bij 1. Visuele Hiërarchie). Dit is dus een belangrijke plek voor het plaatsen van gerechten die je graag meteen onder de aandacht wilt brengen, zoals bijvoorbeeld jouw "signature dish".

2. Het tweede punt (rechtsboven)
Nadat onze ogen het eerste punt hebben gezien, bewegen ze meestal naar rechtsboven. Dit gebied wordt het tweede prominente punt in de gouden driehoek genoemd. Gerecht die je hier plaatst hebben nog steeds een hoge zichtbaarheid en veel aandacht.

3. Het derde punt (midden)
Het midden van je menukaart is het derde punt. Vaak zakken de ogen na het scannen (van links naar rechts) van het bovenste gedeelte van je menukaart naar het midden. In het midden is dus ook een slimme plaats voor gerechten die je in de kijker wilt zetten.

Door het begrip van de gouden driehoek op een menukaart, kan je de aandacht van de gasten sturen naar specifieke gerechten of secties van de kaart. Die dan ook weer invloed kunnen hebben op de keuze.  


JOUW MENUKAART = EEN MEDEWERKER DIE COMMUNICEERT NAAR JOUW KLANT

Jouw garçon is niet de enige die een suggestie, een nieuwe wijn of een speciale aanbieding kan aankaarten bij jouw klant. Als eerste communicator kan jouw menukaart deze elementen in de kijker plaatsen. Jouw medewerker kan hier dan perfect op inspelen en aan suggestieve verkoop doen.


EUHM OK.. begrepen, maar wat nu?

Word je gek van al die tips en mogelijkheden?
Krijg je er maar geen grip op hoe je nu zelf aan de slag moet?

Laat het ons weten, wij staan klaar om jouw menukaart slim in te schakelen als verkoopmiddel.




Misschien ook interessant voor jou:

Marketing opleiding:


Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x