11 juni 2020

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Zijn de relancemaatregelen voor de Horeca-sector wel echt zo effectief en komen ze niet meer anderen ten gunste dan de Horeca-ondernemer zelf?

Het opiniestuk van Gert Peersman -Hoogleraar economie aan de UGent –in de Standaard over de zin of onzin van de steunmaatregelen aan de Horeca-sector stemt tot nadenken.


  • van de BTW-verlaging zullen inderdaad ook leverancier en klant profiteren ( uit deze studie blijkt dat slechts iets meer dan de helft de Horeca-ondernemer ten goede komt)
  • de Horeca-cheque kan wel eens voor de “begoede” klant zijn , die zijn cheque in de Horeca zal besteden en het vrijgekomen budget elders spendeert
  • zal de 100% aftrekbaarheid van restaurant- en receptiekosten meer/nieuwe klanten aantrekken?

Ware het niet beter de Horeca-ondernemers rechtstreeks te steunen in plaats van de klanten? En dit door een serieuze tussenkomst, beperkt in de tijd, in de vaste kosten van de Horeca-onderneming? Zoals huur, energie, verzekeringen, telefoon- en internet?

Volgens mij slaat Dhr. Peersman de nagel helemaal op de kop als hij twee hoofdredenen benoemt die een groot deel van de lage winstmarges in de Horeca-sector veroorzaken: competitie en lage toetredingsbarrière.



Een lage instapdrempel bepaalt mee dat nog veel uitbaters weinig zicht hebben op het grotere geheel.

Waar sta ik met mijn zaak, waar wil ik naartoe en welke weg moet ik daarvoor volgen.  De ondernemers die wel al dat pad uitgetekend hebben, zoeken vaak naar betaalbare oplossingen om die doelen helder te kunnen monitoren. Bovendien zijn zelfs zij geen wondermensen die alle facetten van een moderne bedrijfsvoering onder de knie hebben. Helaas zijn de marges vaak te klein om hier extern advies voor in te winnen.

Het gebrek aan bedrijfskennis, samen met slechte bedrijfsresultaten duwt mensen soms zo ver dat ze beginnen concurreren op een manier die -en dat blijkt meestal achteraf- economisch onverantwoord is. Deze onberedeneerde concurrentie heeft op dat moment al veel schade berokkend bij de collega’s die wel een helder doel voor ogen hadden.


Die strijd om de klant speelt zich ook af op leveranciersniveau. Sommige onder hen zien hun omzetten dusdanig dalen dat ze de markt op gaan met dumpingacties”. Als je daar dan het tarief van een “verplichte” Horeca-zaak naast legt, blijken de verschillen enorm!

Maar moet je het de “vrije” uitbater kwalijk nemen dat hij een deel van die extra marge gebruikt om klanten te lokken met lage prijzen? Moet je het de leverancier kwalijk nemen dat hij zijn (vaak risicovolle) investering wil recupereren?

Wat ik weet is dat in beide scenario’s de marge van de Horeca-ondernemer onder druk staat.


Dus neen, de steunmaatregelen van de regering Wilmès alleen, zullen de sector niet redden. Daar zal een vergaande professionalisering voor nodig zijn, die hopelijk niet ten koste zal gaan van onze “kleinschalige” Belgische Horeca. De Belgische consument vraagt nog steeds naar lokale horeca met een leuk concept, goede producten en aangename klantbeleving.

En het positieve aan deze changing times is:

  • dat ondernemers met of tegen hun wil, verplicht zullen zijn hun business tegen het licht te houden
  • dat daar nieuwe, andere of aangepaste bedrijfsmodellen zullen uitkomen
  • dat dit  uiteindelijk zal resulteren in een rendabele Horeca-zaak waar de ondernemer geld verdient en zijn klanten zich welkom voelen

En is dat nu niet net de reden waarom veel Horeca-mensen voor deze harde, tijdrovende maar zo leuke sector hebben gekozen?


Deel gerust jullie inzichten via geens.pieter@comreza.be, ik hou van constructieve debatten!


Pieter


Alleen  de maatregelen van de regering  zullen de Horeca niet redden!

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x