Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Aangezien we de situatie niet zelf in de hand hebben, haalt paniek niets uit. Bekijk hoe je deze periode (financieel) kan overbruggen, maar denk vooral na waar je naartoe wilt van zodra deze onzekere weken voorbij zullen zijn.


WAT TE DOEN TIJDENS DEZE LANGE WEKEN

Marketing


In mijn netwerk hoor ik dat de marketingkraan als eerste toegaat, maar is dat wel de beste beslissing?

  • Wil je niet klaar zijn voor de heropening?
  • Wil je niet dat je klanten vertrouwen hebben in jou en je zaak?

Na enkele weken sluiting is het alsof je weer wegwijzers zal moeten zetten naar je voordeur!


Gebruik en ken je de moderne tools om van je social media EN je off-line marketing een succes te maken?

Heb je al een website?  "Waarom zou ik, ik heb facebook". Wel lees hier op de website van Webhero waarom je wel een site moet hebben!

Al eens gedacht om zelf banners of affiches te ontwerpen? Helemaal niet zo moeilijk als je de juiste programma's kent.

En schrijf in deze periode alvast enkele nieuwsbrieven voor de rest van het jaar

(dat is de reden dat je die emailadressen – de fameuze DATA- van je klanten moet hebben!)

Stuur ook eens een enquête naar je klanten, wie kan je beter helpen in het uitdiepen van je business dan je eigen klant?

Zet ook alvast wat "posts" klaar voor je Social Media.

Kortom maak je marketingplan op en begin er aan!



Denken

Profiteer van deze "verplichte rust" ook om eens na te denken over je zaak en waar je naartoe wil.  Met dure termen zegt men dan "Wat is je missie en visie?"

  • Wat doe jij graag? Waarom ben je met je zaak gestart?    
  • Ben je tevreden met wat je verdient?
  • Loopt de relatie met je medewerkers zoals je zou willen?
  • Wie is je ideale klant?


Ik geef je alvast de missie en visie van Comreza mee als leidraad: 

"Samen met gemotiveerde Horeca-ondernemers zorgen wij ervoor dat jouw klanten met plezier de correcte prijs betalen voor het product en de service die jij aanbiedt. Maar ook zorgen we ervoor dat ze graag terugkomen en natuurlijk ook dat ze het verder vertellen"


Tellen & puzzelen

Maar nadenken alleen is slechts een begin. Ga daarna snel over tot het tellen!

Weet je wel zo zeker of jouw klanten een correcte prijs betalen?

Tijd voor menu-engineering !  

Kort samengevat komt het hierop neer:

  1. Prijzen opvragen bij je verschillende leveranciers  (groenten, vlees, vis, drank, … )
  2. Recepten uitschrijven
  3. Prijs gerecht berekenen
  4. Verkoopprijs - kostprijs = marge
  5. Kijk na hoeveel keer per dag of week je een bepaald gerecht verkoopt

 

En dan maar puzzelen:

  • Gerecht A verkoop ik veel maar geen marge … prijs verhogen?
  • Gerecht B verkoop ik weinig maar veel marge … extra zichtbaar maken?
  • Gerecht C verkoop ik weinig en ik verdien er geen geld aan … haal ik dit van de menu-kaart ?

Lijstjes maken

En na dat tellen en puzzelen maken we lijstjes op.

Als je gerust wil werken en jezelf “onmisbaar” maken ...

Als je wil dat je mensen doen wat jij van hen verwacht ...

Dan zal je procedures moeten uitschrijven…

  • Hoe staat het met de voedselveiligheid in mijn zaak (allergenen, takenplanning, ongedierte, …) Tips vind je alvast bij de HACCP-coach.
  • Schrijf eens uit wat je verwacht van je schoonmaakploeg, de barman die je zaak elke dag opent, …
  • Update je bestellijsten eens

Na deze belangrijke oefening zal je al een duidelijker beeld hebben van jouw business, dus gebruik nu je tijd om de handen uit de mouwen te steken!


Fysieke arbeid

  • ruim op wat je al zolang uitstelt
  • een nieuw likje verf hier en daar
  • maak je terrasmeubilair spik en span

Je ziet beste horeca-ondernemer dat er heel wat werk klaarligt. Kan je ergens wat hulp bij gebruiken? Laat me maar weten.

Blijf positief, hierbij de mooiste Franse spreuk die ik ken : 

"Reculer pour mieux sauter"

Vrij vertaald: even gas terugnemen om dan sterker dan ooit terug te komen!
Succes, hou het gezond en zorg goed voor elkaar
Pieter
De winstzoeker voor de Horeca-ondernemer
PS: vind je dit nuttig, stuur gerust door naar je collega's zodat zij ook met deze praktische tips aan de slag kunnen.
Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x