Wat zijn KPI's en kerngetallen in de Horeca?

Een Horecazaak, dat is meer dan lekker koken en vriendelijk zijn.

Dat is een onderneming leiden die onderhevig is aan veel verschillende factoren.

  • personeel
  • kost van de ingrediënten
  • energiekosten
  • het weer
  • ...

Maar hoe bepaal je nu de belangrijkste uit die lijst? Welke zijn beïnvloedbaar en welke ga je meten?

Uit mijn ervaring bij klanten weet ik dat veel ondernemers hiervoor beroep doen op hun boekhouder, maar eerlijk gezegd (en zonder te willen schofferen), de taak van je accountant ligt voornamelijk in de acties nadat de tafel is afgeruimd.

Probeer dus zelf goed op te volgen waar jouw bedrijf mee bezig is.
En daarvoor heb je die KPI's nodig!

Wat zijn KPI's?

Key Performance Indicators of kerngetallen zijn onmisbare meetpunten om de prestaties van je Horecazaak te evalueren. Ze bieden inzicht in omzet, kosten en winstgevendheid én helpen je bij te sturen waar nodig. 

Wat zijn de belangrijke KPI's in de Horeca?

Personeelskosten %

In België liggen we met onze loonkost 50% hoger dan in Nederland! En zelfs t.o.v. de andere omringde landen scoren we als hoogste.
(bron: Statbel & Centraal Bureau voor de statistiek - 2020)

Deze kost vormt ook een groot deel van de uitgaven in de Horeca. Voor een gezond percentage wordt doorgaans een richtlijn van 25-35% van de omzet aangehouden.

Dit kan natuurlijk variëren van het type zaak je hebt (restaurant, café, brasserie) en het niveau van de service (fast-casual in de stad VS gastronomisch restaurant op den buiten).

Food & Beverage Cost

De food & beverage cost geeft aan hoeveel er wordt uitgegeven aan voedsel en dranken t.o.v. de omzet.

Idealiter kom je uit rond de 30% van je omzet (Excl. BTW). Voor eten kan dat wat meer zijn, voor drank weer wat minder.

De F&B-kost is wel afhankelijk van externe factoren.

  • verplichtingen leverancier
  • soort keuken
  • prijszetting van de collega's in de buurt
  • ... 

Je kan dit percentage trouwens onder controle houden door bijvoorbeeld een goed voorraadbeheer, een efficiënte inkoop, het correct portioneren en het minimaliseren van verspilling!

Omzet per tafel of per persoon

De meeste kassasystemen geven je deze info, misschien voor sommigen niet zo relevant.
Maar als je in je businessplan weet hoeveel kosten je per dag hebt, dan kan je ook omrekenen hoeveel gasten je moet verwelkomen per dag.

En met deze info kan je dan weer aan de slag om jouw marketing en communicatie bij te sturen!

Exploitatiekosten

Naast variabele kosten, zijn er ook vaste exploitatiekosten die een groot deel van de uitgaven bepalen. Dit zijn kosten zoals energie, huur, verzekeringen en onderhoud.

De totale huurkost ligt gemiddeld tussen de 8-12% van de omzet, afhankelijk van de locatie en huurvoorwaarden.

Voor de energiekosten ging men vroeger uit van een gemiddelde van 3-5% van de omzet. Sinds 2019 is die energieprijs echter met 25 tot 55% gestegen! Dus belangrijk om dit te blijven monitoren en aangepaste maatregelen te nemen.

De vaste of exploitatiekosten, de naam zegt het eigenlijk zelf. Deze liggen meestal voor een langere periode vast. Baseer je gerust op de info van je boekhouder in je Profit & Loss-oefening (zie ook: break-even point). Het is niet omdat ze 'vast' zijn, dat je er niet aan kan sleutelen.


Waarom zijn deze kerngetallen (KPI's) nu zo belangrijk?

Door deze KPI’s consequent te meten en te evalueren, krijg je een goed beeld van de financiële prestaties van je zaak. Ze helpen bij het identificeren van verbeterpunten en bieden concrete aanknopingspunten om je zaak efficiënter en winstgevender te maken, zonder de kwaliteit van de ervaring voor je klanten uit het oog te verliezen.


! Hou zeker in je achterhoofd dat KPI-normen kunnen verschillen afhankelijk van het type horecazaak en locatie. Blijf realistisch en gebruik deze cijfers als richtlijn, zonder er blind op te staren. 

Heb je veel cijfers, maar zoek je nog hoe je ze in een mooi dashboard moet steken?

Zelf heb ik ervaring om hiervoor Power BI van Microsoft (Ontdek de video: hier) te gebruiken. Wil je eens zien of dit iets is voor jou? Geef me gerust een seintje.


Wat zijn KPI's en kerngetallen in de Horeca?

20 vragen die zorgen voor meer verkoop in de horeca

Omdat ik vaak de vraag krijg over hoe we zaalmedewerkers kunnen helpen om meer te verkopen geef ik hier graag 20 concrete tips die zorgen voor meer omzet en hopelijk meer marge. Ze staan opgelijst volgens de “Customer Journey”, het verloop van een klantenbezoek in jouw Horeca-zaak. Ontdek het in deze waardevolle blog.

Lees meer

Cross en deep selling toepassen in de horeca

Zoals je zeker weet bepalen jij en je medewerkers grotendeels wat een klant besteld. Deze wijsheid moet je dus meenemen om het aankoopgedrag van je klanten te optimaliseren. Want dat is cruciaal voor het verhogen van je marges. In deze blog vind je 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.

Lees meer

Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.

Ontdek hoe je Horecazaak winstgevender kan worden door het koopgedrag van klanten te sturen. Leer over menu-engineering, slimme prijsstrategieën, upselling en digitale technologie. Met deze blog krijg je praktische tips en verhoog je gegarandeerd je omzet.

Lees meer

Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol

Financiële stabiliteit, kostenbeheersing, en duurzame groei. Ontdek hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen door strategisch management en innovatieve strategieën toe te passen. Lees verder voor een waardevol advies!

Lees meer

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x