De kracht van social media in de horeca!

Weg met de drempel! 

Want dat is eigenlijk letterlijk wat social media doet, de drempel naar communicatie en connectie verkleinen. Het geeft de klant en jezelf een kans om rechtstreeks in verbinding te staan.
Denk aan een last-minute reservering die je via Facebook of Instagram (=Meta) binnen krijgt, een vraag over vegetarische opties of kinderporties. Zeer gemakkelijk die kanalen!

Maar let op, je moet er wel de nodige tijd in investeren en geregeld deze kanalen onderhouden om die connectie te creëren en behouden.



De Customer Journey

(= De weg die de klant aflegt om tot een aankoop over te gaan.)
Tegenwoordig zijn de digitale mogelijkheden ontelbaar én onmisbaar in onze samenleving.

Stel je hebt zin in een hapje en drankje.
Dan ga je even opzoeken via ‘Google’ of ‘Waze’ wat er in de buurt is. En dan is het de eerste indruk die beslist of je meer van dat wil of dat je doorscrold.
In het eerste geval klik je door naar de reviews, de website en social media kanalen…
Oké, nu ben je toch echt nieuwsgierig wat het restaurant je te bieden heeft want alles online ziet er goed uit, van de gerechten krijg je honger en andere mensen hun ervaringen waren positief! Tijd om het zelf te gaan beleven!  

Begrijp dus in eerste instantie het proces dat jouw (potentiële) klant doorloopt! 
1. Behoefte erkennen
2. Informatie opzoeken
3. Informatie vergelijken
4Aankoopbesluit maken 

Deze 4 stappen zijn een bewust proces. (= De Customer Journey)
Alles voor stap 1: het erkennen van een behoefte’ is onbewust en zeer vatbaar voor marketing/ reclame.


Even een voorbeeld om het te verduidelijken:
* Het valt je uiteindelijk op dat je de reclame van die lekkere spaghetti ziet. Maar wist je ook dat deze publiciteit enkel opvalt op het moment dat je honger hebt of wanneer het in je hoofd tijd is om te eten?

Op andere momenten dat je dezelfde reclame ziet slaan je hersenen die prikkels niet op. Om een overdaad aan info de baas te kunnen, maken ze als het ware een onbewuste selectie.


Start met een efficiënte contentplanning

Nog even deze stappen uitrafelen en je bent klaar voor een contentplanning!
je post een bericht op social media over jouw nieuwe héérlijke lunch”
TIPPlaats dit nog voor de middag, je kan namelijk de klant zijn behoeften (=eten) aanwakkeren door de juiste timing te gebruiken. (denk aan de onbewuste selectie van de hersenen)

DE KLANT: “ De klant komt jouw post van die héérlijke lunch tegen, dat zet hem aan het denken.
Wat ga ik of wat gaan wij deze middag eten?” 

1. Behoefte erkennen 
Ik begin precies toch stilletjes honger te krijgen en ik heb eigenlijk nog eens zin om ergens iets te gaan eten i.p.v. thuis. Maar dat kan evengoed zijn: "ik heb eens zin in een gezellig samenzijn met de vrienden" of "genoeg gewerkt, tijd om aan de toog te zitten".


2. Informatie opzoeken 
Is het een terugkerende klant?

Dan zal deze stap voor een groot deel overgeslagen worden of een automatisme zijn.

Is het een nieuwe klant?
Dan gaat die gegarandeerd online even opzoeken waar je restaurant gelegen is, wat je nog op de kaart hebt staan, welke prijzen er zijn en hoe de gerechten eruitzien (Beeldgebruik, ook een vaak vergeten maar zeer belangrijk deel van jouw content!). 


3. Informatie vergelijken 
Nu gaat de klant vergelijken: 


Wat zeggen andere over jouw restaurant?
Waarom zou ik dit restaurant bezoeken?
Kan ik er vlot geraken of blijf ik lekker rond de kerktoren hangen?

TIP: schrijf je teksten dus altijd vanuit het standpunt van jouw doelpubliek!

 


4. Aankoopbesluit maken
Oké, de reviews zijn door de band genomen positief.
De verbinding is goed en ik kan er mijn auto in de buurt parkeren.
Ze hebben een tof interieur en het ziet er echt gezellig uit: dit wil ik sowieso eens zien.
En bovendien zien de gerechten die ze daar hebben er allemaal goed uit! 

Mijn besluit is dus dat ik deze middag een bezoek breng, of ik de lunch ga nemen weet ik nog niet 100% zeker. 

! Van zodra de klant één stap in jouw restaurant zet is het aan jou om een positieve beleving te creëren. Het is dus belangrijk de klanten die rond de middag langskomen te informeren over jouw nieuwe héérlijke lunch, want dat was de behoeftebevrediging waarnaar hij op zoek was. En is het een andere klant dan zal hij je lunch ook wel appreciëren zeker.



Nu is het tijd voor actie, maak je contentplanning op en start met social media! 

Social media is eigenlijk de gemakkelijkste manier om je producten de wereld in te sturen.
Maar om dat écht goed te doen nog eerst de allerbelangrijkste vraag: "wie is mijn ideale klant?" (= buyer persona)
Nadat je de persona in kaart hebt gebracht kan je stap voor stap het aanbod en doelen in de planning verwerken en jouw teksten richten op deze doelgroep.


DE CUSTOMER JOURNEY IS EEN COMPLEET PROCES DAT BIJ ELK STAPJE IN HET DAGELIJKS LEVEN VOORKOMT.

Denk aan de menukaart, de beleving in het restaurant en onze nieuwsbrief over klantvriendelijkheid!

Alles heeft een bewuste of onbewuste invloed op jouw klant.



Daar klinken we op!

Wil je graag eens iemand van buitenaf naar de “customer Journey” van jouw klanten laten kijken, of hulp bij het visualiseren van dit parcours? 

Laat het ons weten,
we helpen je graag op weg naar een digitale connectie! 




Gerelateerd blogbericht


De kracht van social media in de horeca!

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x