De ideale werving in 4 stappen!

De ideale match?


1. Job omschrijving
Zie dat je vacature de correcte inhoud van de job omschrijft, maak het echt en draai niet rond de pot! Tenzij je een kok zoekt, dan kan je deze woorden wel letterlijk overnemen.

Je wilt ten slotte dat je nieuwe werknemer blijft en niet vertrekt na enkele dagen omdat de job niet overeenkomt met wat men in gedachten had.

TIP: De basis waaruit je kan vertrekken om dit te doen is natuurlijk een interview met je medewerkers. Vraag ook naar wat ze niet graag doen in hun job, want dat moet je vanzelfsprekend ook ter sprake brengen tijdens het sollicitatiegesprek met je nieuwe kelner of keukenmedewerker.


2. Vormgeving 
Vergeet niet dat ook de uitstraling van je vacature belangrijk is. 

Niet alleen je klanten, maar ook je (potentiële) medewerkers krijgen een snellere merkherkenning bij een consistente vormgeving. (gebruikte kleuren foto's, logo, ...). Je advertentie moet er uit springen en kandidaten aanspreken. Besef dat dat wel eens anders kan zijn dan hoe je het zelf ziet. Daarom ook dat jij aan het roer staat van je onderneming en je waarschijnlijk niet op zoek bent naar nog een kapitein.  


3. Kanalen
Hoe kunnen we de doelgroep bereiken? 

Iedereen heeft steeds de mond vol over social media en dat werkt als je de juiste inzichten hebt over hoe deze online wereld werkt. Een minpunt is dat je veel "minder goede" kandidaten binnenkrijgt. Wij hebben hier een automatisatie opgezet én een menselijke filter. Deze filter is onze collega Hildegard die de pré-screenings voor haar rekening neemt.

Maar vergeet zeker niet de offline kanalen?
Zorg dat je klanten op de hoogte zijn want tel eens uit hoeveel kandidaten je zou bereiken als elke klant het aan 2 andere mensen verder verteld. Vraag je huidige team of ze niemand kennen en beloon hen ook als ze iemand aanbrengen.

TIP: Heb je een leuke visual? Gebruik dan Whatsapp eens als de nieuwe mond-aan-mond-reclame.


4. Kandidaat gevonden
Heb je de gegevens ontvangen van potentiële kandidaten? Contacteer hen dan tijdig

Een goede match berust op een wederzijds respect en investering in tijd. Bekijk het CV aandachtig, bereid de juiste vragen voor en neem de tijd voor een interview.

Laat ook de kandidaat de kans om vragen te stellen en weet dat je vaak uit stille momenten het meest te weten komt. Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Als je denkt dat er een klik is laat de kandidaat dan 2 dagen testen als extra én brief hem goed. Dat helpt hen vertrouwd te raken met je bedrijf, de werkomgeving, procedures en verwachtingen. 


TIP: Ben je niet in de mogelijkheid voldoende tijd te investering in het selectieproces? Doe dan zeker beroep op een externe partij!
LEES MEER



DE KERN?
PROBEER STEEDS VANUIT JOUW KANDIDAAT TE DENKEN: WAT DOEN ZE GRAAG EN WAAR KAN IK ZE VINDEN. Want goede krachten vinden kost véééél meer moeite en geld dan goede krachten houden!


Zit je nog met vragen of heb je waardevolle informatie voor ons?
Laat het weten via volgende knop:

CONTACT




De ideale werving in 4 stappen!

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x