Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Creëer impact en succes met (kerst)decoratie!

De feestdagen staan nog niet voor de deur, en toch is het onze taak je nu al te laten nadenken over kerstdecoratie. De donkerste dagen van het jaar komen al wel dichterbij, echter kan je deze periode met de juiste sfeer omvormen tot een lichtpunt voor je klanten!

Een feestelijke sfeer kan een aanzienlijke impact hebben op het succes van je restaurant, café of brasserie. We bezorgen je in dit blogbericht het belang van vroegtijdige kerstdecoratie en hoe je hiermee een verschil kan maken!

Maar eerst…


Wat doet Kerstversiering nu met je gasten?


Kerstdecoratie zorgt voor sfeer in je horecazaak.
Het wekt de nieuwsgierigheid van voorbijgangers, verrast je vaste klanten maar geeft ook een ontspannen en sfeervolle boodschap mee.

Het gevoel, de beleving van je klanten, de gezelligheid, daar gaat het tegenwoordig allemaal om. Je onderscheiden van andere zaken door dit extraatje te bezorgen aan je klanten kan bijdragen aan positieve recensies, herhaalbezoeken en dus ook meer marge!


"Maar waar kom jij nu mee af,
Kerstversiering?

En de Sint is nog niet langs geweest!?"


Vroeg begonnen is half gewonnen

We zeggen niet dat je nu al versiering moet hangen (maar het mag wel! Hier komen we zo meteen op terug), wel is het noodzakelijk om de planning en de voorbereidingen onder de loep te nemen of toch minstens erover na de denken.

TIP: Doe zeker eens een brainstorm en som daarbij op wat je graag wilt deze periode (van keuken of interieur tot de service).

Meestal hangen de concurrenten tegen half december hun zaak vol met slingers, een kerstboom een kerstman… sommige iets deftiger dan andere, maar als jij de eerste bent trek je de aandacht van passanten en lok je dus sneller klanten.

TIPvoorzie een stijlvolle aankleding, geen vergane slingers of verrimpelde kerstman… Die zien we spijtig genoeg ook wel eens in de horeca!


En we kunnen het niet genoeg benadrukken,

CREËER BELEVING AUB
_____________


Jouw gasten komen niet alleen om te eten of te drinken, maar ook voor ontspanning in een gezellig kader. Een feestelijke sfeer helpt daar zeker bij! Plus, als jij vroeg genoeg start met de voorbereidingen is de kans groter dat ze bij jou binnen stappen!

Beslis je om dit jaar decoratie te hangen? Niets houdt je tegen om deze nu al te hangen, de kost blijft immers dezelfde, maar het voordeel ten opzichte van je concurrent is wel groter.

 

Waarom nu al versieren? Het is blijkbaar door een psycho-analist en therapeut bewezen dat nu al kerstversiering iets voor gelukkige mensen is, maar hierdoor vinden je klanten je ook vriendelijker en aangenamer.

*bronnen:https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/wonen/artikel/5163910/mensen-die-vroeg-kerstversiering-ophangen-blijken-gelukkiger-te
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494489800106 

We geven je alvast een duwtje in de rug met wat creatieve decoratie-ideeën!

In het Frans zeggen ze mooi “des goûts et des couleurs, on ne discute pas” of “smaak is subjectief”.
Dus afhankelijk van de stijl van je zaak en je budget kan je voor je inrichting beroep doen op een decoratiefirma of ideeën oppikken op het internet.

Pinterest staat bijvoorbeeld al vol met ideeën: https://nl.pinterest.com/search/pins/?q=kerst%20horeca&rs=typed

Misschien staat jouw zaak wel bekend als “milieubewust en duurzaam”, laat dit dan zeker ook weerspiegelen in je decoratie. En nog een belangrijke, communiceer hierover!


Wanneer en hoe moet ik nu beginnen aan de kerstversiering?

foto: DukeOfAntwerp


Oke, let's get started.
Begin vandaag al met het afschuimen van het internet, zet 10 ideeën op papier en ga aan de slag met een shortlist van 3. Maak een planning en zorg dat alles half november aan de muur hangt.

Een duidelijke planning op papier zorgt voor minder stress en zo weet ook iedereen wat er van hem verwacht wordt. (denk aan onze KOE-principe, efficiëntie zorgt ook voor tijdsbesparing en leidt tot minder frustratie)

Ga je de kerstsfeer ook laten schitteren op je menu en bord? Bespreek dit dan ook tijdig met je keukenteam en leveranciers, zorg dat je samen de mogelijke opties ‘in kaart’ brengt.


Hoeveel mag mijn decoratie kosten?

Quanto costa?
Eénvoudige vraag met een moeilijk antwoord. Je kan het namelijk vanuit twee hoeken bekijken.

  1. Elke nieuwe klant die dóór de decoratie binnenkomt in mijn zaak besteedt €... . Natuurlijk weet jij perfect wat de gemiddelde besteding is van een klant en hoeveel échte marge je daar aan overhoudt. Dan kan je in theorie zeggen: de helft van die extra marge (=exclusief personeels- en foodkost) kan ik besteden aan decoratieDe andere helft is dan winst.
  2.  Of je bekijkt het vanuit het standpunt (en dan klink ik misschien negatief) hoeveel klanten ga ik verliezen omdat er bij mij geen decoratie hangt en bij mijn buur wel?


Communiceer dit via jouw kanalen.

Finance… check,
marketing… what?

Het geld voor de decoratie is buiten, nu is het moment aangebroken om het te laten renderen. Ga aan de slag met al jouw kanalen om de eindejaarsfeer uit te stralen. Zet bijvoorbeeld leuke foto’s op je website en vermeld zeker ook je speciale kerst- of wildgerecht.

TIP: niet vergeten eventuele sluitingsdagen of aangepaste uren te vermelden!

Gebruik alvast je social media kanalen om je boodschap uit te dragen.
Kijk zeker ook even naar ons vorig blogbericht waarin je waardevolle tips kan vinden voor je contentplanning.

IDEE: Misschien wel tof om eens aan je klanten te vragen of ze foto’s van je zaak willen posten (+ taggen). Hieruit kan je bijvoorbeeld een analyse maken van de foto’s en bekijken vanuit welke hoek de meeste worden genomen.

Wat doe je hier nu mee?
Awel, zet dan in die hoek eens een extra logo van je zaak. Gegarandeerd wordt je visibiliteit online sterker maar kan de herkenning van jouw zaak ook stijgen.

Het delen van foto’s (door je klanten) zorgt sowieso al voor een goed beeld van de sfeer en gezelligheid bij jou en trekt andere klanten aan!

MAAR, niet alleen digitaal, vergeet ook geen affiches op te hangen zowel binnen als buiten of zelfs bij leveranciers! En dit geldt voor al je activiteiten: een speciale aanbieding, een thema-avond, kerstweekend,… .
PS: je kan ook eens denken aan een extra pagina of flyer om in/bij je menu te plaatsen!


Hoe weet ik nu of mijn kerstdecoratie echt invloed heeft op mijn cijfers?

Meten = weten!
Voor sommigen een plezier, voor anderen een nachtmerrie, maar noodzakelijk is het!
Hou de kerncijfers van de winterperiode bij:

  • Hoeveel heeft de totale investering gekost?
  • Hoeveel omzet heb ik meer dan verleden jaar/vorig trimester?
  • Zijn er extra interacties gekomen op social media?
  • Hoeveel nieuwe klanten heb ik over de vloer gekregen?

Nog eentje dat moeilijk te meten is, maar wel zeer belangrijk:

  • Was deze periode positief? Was het een periode waarvan ik achteraf kan zeggen dat mijn medewerkers, mijn klanten en ikzelf ons goed voelden?

En dan last but not least, maak tijd voor een evaluatie!
Wat was goed, wat doen we volgend jaar (of met Pasen) anders, beter of niet meer?


DE KERN?
Het vroegtijdig beginnen met kerstdecoratie in de horeca is geen luxe, maar eerder een slimme zet die het verschil kan maken tussen een gemiddelde kerstperiode en een uitzonderlijk succesvolle.

Door strategisch na te denken over je decoratieplannen en marketingstrategieën, kun je niet alleen gasten aantrekken, maar ook de groei en winstgevendheid van je bedrijf stimuleren.



Is het allemaal wat veel en wil je hulp bij je marketingplannen én de uitrol?
Wij helpen je graag zowel bij het in kaart brengen van je doelen, het opvolgen van de resultaten als het onderweg bijsturen. En dan mag je dat zeer breed zien:

  • Correct (leren) tellen aan de F&B-cost
  • Stellen van SMART-doelen
  • Meedenken over marketingacties
  • Maken van visuals in je huisstijl
  • Uitrollen van je Social Media
  • Aanpassen van je website
  • Evalueren van je eindejaarsactie en bijsturen naar volgend jaar
  • Zelf knutselen met kerstdecoratie doen we ... NIET

Bij Comreza zijn we er om je te ondersteunen bij elke stap van het proces, van planning en ontwerp tot uitvoering en marketing. We geloven in langdurige partnerschappen en resultaatgericht werken.

BOEK NU JE KENNISMAKINGSGESPREK
Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem vandaag nog contact met ons op en zet de eerste stap naar een feestelijke een succesvolle eindejaarsperiode!



Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x