21 juni 2020

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

De Belgische Horeca-zaken zijn intussen twee weken open. En al bij al valt het beter mee dan ik verhoopte. Bij het merendeel van de zaken die op mij beroep doen, zie ik omzetten tussen de 60 en 70% van dezelfde periode vorig jaar.

Ook de klanten hebben er zin in, de zon is van de partij en de medewerkers zetten hun beste beentje voor. Kortom: de sfeer is positief!


Maar dan komt daar dat telefoontje van je leverancier: 

“Beste klant, bedankt voor je mooie bestelling. Het was al een succes blijkbaar. Wanneer ga je het openstaande saldo aflossen? We zullen anders niet kunnen leveren …”.


En ik begrijp die mensen! Ook zij hebben schuld bij hun leveranciers en hun liquiditeit staat evenzeer onder druk na deze 3 maanden verplichte sluiting. Daarenboven weten ze dat de Horeca-sector heeft kunnen genieten van tal van steunmaatregelen.

Denk maar aan:

  • BTW-verlaging tot het einde van het jaar
  • Overbruggingskrediet
  • Hinderpremie

  • Verlenging van het stelsel van economische werkloosheid tot 31/12/2020
  • Veel eigenaars hebben één of meerdere maanden huur kwijtgescholden
  • Uitstel van BTW en Sociale Bijdragen
  • Akkoord voor kredieten met staatswaarborg
  • Uitstel van bestaande leningen
  • Opschorting bepaalde abonnementen
  • Bevriezen van rekeningen bij toeleveranciers
  • ....

Maar zoals het spreekwoord het zegt: ”uitstel is geen afstel”. In veel gevallen moeten er nog 2 maanden huur betaald worden voor een periode waarin er geen of weinig omzet was en alle opgeschorte betalingen moeten weldra heropgestart worden.

Dus als je leverancier vraagt om je achterstallige facturen te betalen, dan raad ik je het volgende aan:

  • Lijst alle openstaande rekeningen op met factuurdatum - bedrag -uiterste betaaldatum (ook die waarover reeds een akkoord is)
  • Betaal alle nieuw binnenkomende facturen contant
  • Weet hoeveel vaste kosten je hebt per week (ken je break-evenpunt)
  • Vergelijk je omzet (zonder BTW) met je omzetten van dezelfde periode van de laatste 3 jaren (ook op weekbasis)
  • Bepaal dan op basis van je break-evenpunt en je omzet vanaf wanneer je genoeg liquiditeit zal hebben om je aflossingen op te starten, ZONDER dat je vaste betalingen in gevaar komen!
  • Eens je kan inschatten vanaf wanneer en hoeveel “overschot” je zal hebben kan je beginnen denken aan aflossen.
  • Bekijk dan alle schulden en probeer je “overschotten” zo rechtvaardig mogelijk te verdelen


Neem nu alvast de tijd om met je leverancier aan tafel te gaan zitten en leg hem je plan van aanpak voor. Leg hem het moment voor waarop je denkt dat je zal kunnen beginnen met aflossen (break-even + 30 dagen?).

En vóór wat, hoort wat.

Zie of je hem intussen geen plezier kan doen door:

  • bepaalde producten meer in de kijker te zetten
  • zaken die je nog niet bij hem afnam nu wel bij hem aan te kopen
  • hem aan te bevelen bij andere klanten
  • positieve review na te laten op Google en zijn website

De Horeca-toeleverancier heeft goede, correcte klanten nodig waar hij op kan bouwen. Net zoals de Horeca-ondernemer correcte, stipte en betrouwbare leveranciers nodig heeft. Bouw dus aan deze relatie zodat ze deze moeilijke periode goed doorkomt!

Voilà, zoals ik al zei ziet de opstart er positief uit, maar we weten dat de marges in de Horeca klein zijn en goed moeten bewaakt worden dus: “Bezint eer ge …. betaalt”


Zijn er nog elementen die ik volgens jou hieraan kan toevoegen? Laat het me gerust weten op geens.pieter@comreza.be.

Kan je hulp gebruiken om deze tips voor jou zaak uit te werken, contacteer me vandaag nog!


Pieter

*Cash is King: is an expression sometimes used in analyzing businesses or investment portfolios. It may refer to the importance of cash flow in the overall fiscal health of a business. (Wikipedia)



Cash is King!*   Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x