Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Het belang van procesoptimalisatie

In de bruisende maar complexe wereld van de Horeca is de jacht op efficiëntie en kostenbesparing een continue zoektocht. Of het nu gaat om een gezellige brasserie, een sfeervol restaurant, of een dynamische bar, elke ondernemer streeft naar een vlekkeloze service die niet alleen de klantentevredenheid maximaliseert, maar ook de bedrijfsmarges verbetert.

Maar hoe bereik je nu operationele excellentie? Het antwoord ligt in het regelmatig onder de loep nemen van je interne processen (dit is eigenlijk een terugkerend proces).

Digitalisatie met Microsoft 365

In het tijdperk van de digitale revolutie biedt technologie een ongekende kans om operationele efficiëntie te bereiken. Zelf werk ik vaak met Microsoft 365, om de eenvoudige reden dat de meeste ondernemers hier reeds een abonnement op hebben, maar ook omdat deze tool zoveel te bieden heeft.

MS 365 bevat een schatkamer aan tools die, mits juist ingezet, je Horeca-Onderneming veel efficiënter kan maken. 

Van het automatiseren van terugkerende taken met Power Automate, je interne communicatie vereenvoudigen met Teams, je aanwervingen opvolgen met Lists, klantenfeedback verzamelen met Forms, je mailbox overzichtelijk houden met Outlook, …. 

De mogelijkheden zijn eindeloos!

Toepassing in de Horeca

Stel je voor:

  • De data van je kassa en boekhouding in een dagelijks rapport.
  • Wie heeft wat verkocht. Kloppen alle kassa’s van de obers, maar nog beter, waar zit de fout!
  • Alle facturen automatisch in een betaalmap.
  • Automatische herinneringen voor tafelreserveringen.
  • Een gestroomlijnd proces voor personeelsmanagement.
  • Klusjes en taken overzichtelijk met een goedkeuringssysteem achter.

Dit zijn geen futuristische dromen, maar realistische verbeteringen die vandaag de dag mogelijk zijn door de inzet van slimme digitalisatie.

Actieplan

Het implementeren van deze veranderingen hoeft geen onmogelijke opdracht te zijn. Begin klein, met te bepalen wat het doel is van dat bepaalde proces, maak een duidelijke analyse van uw huidige manier van werken, en bepaal waar de grootste winsten te behalen zijn.

Zet dan eens op papier hoe u stap voor stap verbeteringen kan doorvoeren en implementeren. Maar vergeet zeker het grotere geheel niet uit het oog: een efficiënter, winstgevender bedrijf dat klaar is voor de toekomst.


De val van bedrijfsblindheid

Een fenomeen zo oud als het vak van ondernemen zelf: bedrijfsblindheid. Wanneer we dag in dag uit in dezelfde zaak bezig zijn, worden we blind voor de inefficiënties die zich recht onder onze neus bevinden.

Misschien is het de manier waarop bestellingen worden opgenomen, of hoe de voorraad wordt beheerd; vaak zijn het de kleine dingen die onopgemerkt blijven, maar samen een grote impact hebben op zowel tijd als kosten.

De rol van externe experts

Hier komt de waarde van een externe expert om de hoek kijken. Door iemand van buitenaf te laten kijken naar hoe je zaak wordt gerund, krijg je inzichten die binnen je eigen team misschien nooit aan het licht zouden gekomen zijn.

Deze frisse blik van een specialist kan niet alleen helpen om bestaande processen te stroomlijnen maar kan ook nieuwe, innovatieve praktijken aan het licht brengen die jouw Horecazaak naar een hoger niveau tillen.

Het doorvoeren van veranderingen in jouw Horeca-Onderneming met als doel efficiënter werken, dat is:

•    een investering in de toekomst van je bedrijf

•    werken aan je persoonlijke work-lifebalance

•    zorgen voor de tevredenheid van je klanten

•    het werk “plezieriger” maken voor je collega’s

De wereld staat niet stil, en onze Horeca al zeker niet.
Door proactief te zijn in het verbeteren van uw operaties, verzeker je een plek aan de top van de Horecamarkt. 


Een pad naar efficiëntie en kostenbesparing is een reis, geen sprint!

Ook klaar om die eerste stap te zetten naar groei?
Laten we samen kijken hoe we jouw Horeca-Onderneming naar nieuwe hoogten kunnen tillen!

 



Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x