Speciaal voor accountants en boekhouders
Complementariteit van accountant en Comreza
U weet ook dat Horeca-ondernemers hardwerkende, gepassioneerde mensen zijn, maar hun focus ligt vaak minder op administratie en cijferwerk.
Het resultaat hiervan kent u ook evengoed als ik: in 2018 waren er in de sector in België maar liefst 1.999 faillissementen. En dan hebben we het nog niet over alle andere dan financiële problemen zoals emotionele en familiale die dit teweegbrengt.
De Corona-crisis bewijst andermaal dat een professionele aanpak een MUST is!
Bovendien is er een acuut gebrek aan goede arbeidskrachten, verandert de financiële wetgeving continue en worden de klanten steeds veeleisender en mondiger.
Mijn doel is simpel: ondernemers helpen om hun business rendabel(er) te maken en te houden. En dit met zeer praktische tips, concrete werkpunten en hulp. Mijn ervaring leert me dat advies alleen niet volstaat. Opvolging en implementatie zijn minstens even belangrijk!
Concreet werken we op 3 pijlers:
KOSTEN VERLAGEN
-juiste foodcost-calculatie door:
- recepturen uit te schrijven indien dit nog niet gebeurd is
- opvragen prijzen en vergelijkende studie om te zien of deze marktcomform zijn
- hiervoor werken we met gespecialiseerde software
-leveranciers vergelijken
-brouwerijcontracten analyseren, (her-)onderhandelen
-zorgen voor een correct werkschema zodat de personeelskost verlaagt
-zoeken naar quick wins in de personeelskost in samenwerking met het sociaal secretariaat
-analyse verzekeringen, energieverbruik, …
OMZET verhogen
Hier is het uitgangspunt: meer klanten én klanten meer of anders doen besteden.
Dit doen we door:
-correcte analyse van de kassa-data zodat kan bepaald worden welke dranken of gerechten het meest bijdragen aan de rentabiliteit van de zaak.
-promotie van de money-makers via menu-engineering en verkoopsopleiding aan het personeel
-correcte prijszetting afhankelijk van de foodcost, marktanalyse en USP’s en dit in overeenstemming met u diensten
-opmaken van nieuwe menukaarten volgens de hierboven vernoemde criteria en in samenspraak met het personeel en de eigenaar
-de online zichtbaarheid van de onderneming verhogen omdat +90% van de potentiele klanten eerst op internet een zaak opzoeken.
-het bijhouden en beheren van klantendata zodat ze kunnen gebruikt worden voor marketing doeleinden
EFFICIËNTIE verbeteren
-optimaal benutten van de beschikbare arbeidskrachten rekening houdend met hun kost en ervaring
-Process Management:
- bestaande processen (administratie, bestellen, klantenbeheer, debiteuren, keuken, zaal,…) in kaart brengen
- deze processen verbeteren
- briefen personeel
- evaluatie en opvolging
-Customer Journey in kaart brengen, verbeteren, evalueren en opvolgen
-Digitale Transformatie: voorstellen doen, implementeren en opvolgen (bv. automatische mails, reserveringstool, personeelsplanning, ….)
Als accountant-boekhouder merkt u dat we eenzelfde doel hebben,een tevreden Horeca-ondernemer begeleiden naar succes, maar dat we de weg er naartoe op een andere manier invullen.
Dit maakt dat we zeer complementair zijn naar onze klanten en elkaar perfect kunnen aanvullen.
Comreza is de brug tussen de café, brasserie, restaurantuitbater en uw diensten zodat u nog meer toegevoegde waarde kan bieden en onze klant meer tijd, plezier en geld overhoudt.
Wilt u deze pijlers tegen het licht houden bij het onderzoeken of opstellen van het financieel plan voor een startende onderneming helpen we u ook graag verder!
20 vragen die zorgen voor meer verkoop in de horeca
Omdat ik vaak de vraag krijg over hoe we zaalmedewerkers kunnen helpen om meer te verkopen geef ik hier graag 20 concrete tips die zorgen voor meer omzet en hopelijk meer marge. Ze staan opgelijst volgens de “Customer Journey”, het verloop van een klantenbezoek in jouw Horeca-zaak. Ontdek het in deze waardevolle blog.
Cross en deep selling toepassen in de horeca
Zoals je zeker weet bepalen jij en je medewerkers grotendeels wat een klant besteld. Deze wijsheid moet je dus meenemen om het aankoopgedrag van je klanten te optimaliseren. Want dat is cruciaal voor het verhogen van je marges. In deze blog vind je 10 praktische tips die je direct kunt toepassen.
Het aankoopgedrag van je klanten sturen voor meer marge.
Ontdek hoe je Horecazaak winstgevender kan worden door het koopgedrag van klanten te sturen. Leer over menu-engineering, slimme prijsstrategieën, upselling en digitale technologie. Met deze blog krijg je praktische tips en verhoog je gegarandeerd je omzet.
Horeca-ondernemer: velen voelen zich geroepen, weinig zijn succesvol
Financiële stabiliteit, kostenbeheersing, en duurzame groei. Ontdek hoe je jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen door strategisch management en innovatieve strategieën toe te passen. Lees verder voor een waardevol advies!
Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.
Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.
Automatisatie in de horeca
Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!
Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen
Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.
Break-even point berekenen voor je horecazaak
Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.
Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming
Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!
Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!
Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.
Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!
Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!
Ideale tips om je content te optimaliseren!
De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!
7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!
Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.
De kracht van social media in de horeca!
Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.
De ideale werving in 4 stappen!
Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!
4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden
De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.
Interview JoeFM
"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.
Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."
Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot
30 oktober 2020
Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.
Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.
21 juni 2020
Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!
Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.
11 juni 2020
Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen
Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!
KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.
Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!
Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?
Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.
Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.
5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!
(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie
Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!
Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?
Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.