Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Menu-engineering is een veelgebruikte term, maar wat is dat nu eigenlijk en waarom is dat ook voor jouw zaak zó belangrijk?


Wat is menu-engineering?

Als we deze twee woorden even in Wikipedia opzoeken komen we uit bij:

  • Het menu in een restaurant is de geschreven presentatie van gerechten.
  • Engineering heeft als doel systemen hun functie te laten vervullen. Daartoe worden optredende en/of gewenste processen uitgezocht en uitgewerkt. 

Of anders gezegd: hoe kan de presentatie van je gerechten en dranken er voor zorgen dat je een maximaal rendement haalt uit je zaak. 


Om te beginnen bekijk je de kosten van je gerechten en leg je die naast je verkoopcijfers.

Op basis van die analyse kan je je gerechten onderverdelen in vier categorieën 

Winners - Hardlopers - Slapers - Losers

Om de meest effectieve resultaten te boeken zou je deze oefening  moeten doen voor elke categorie van je gerechten  (voorgerecht, hoofdgerecht, dessert). Vanzelfsprekend ook eens toepassen op je dranken!


Winners zijn die items die goed verkopen en waar je veel marge op hebt. Je droomgerechten!  Maar spijtig genoeg staat onze kaart niet vol met winnaars...


De losers hoeven niet veel uitleg... . Je klanten kopen deze gerechten niet en jij verdient er geen geld aan. Bladvulling...  

Eén tip: schrappen van je kaart!  Verkoop je stock uit via een promo en haal er nog het maximum uit vooraleer je er mee stopt.


En dan zijn er de hardlopers!  Producten waar een hoge rotatie op zit, maar waar je marge helaas tegenvalt.

Voor de hardlopers zijn er volgende scenario's:

1. We gaan de recepten napluizen om te zien of we de kost niet naar beneden kunnen trekken. Dat kan op verschillende manieren.

> hoeveelheden verkleinen

> bepaalde ingrediënten veranderen

> voorgesneden of voorgegaarde ingrediënten gebruiken

> kortere of andere bereidingswijze (=personeelskost) toepassen

> aan tafel gaan zitten met je leverancier

> etcetera

2. Ofwel gaan we de prijzen optrekken. We weten dat dit goedverkopende  gerechten zijn, dus misschien zijn je klanten wel bereid om er iets meer voor te betalen? En valt het te overwegen om de prijs op te trekken? 


De tegenhanger van die hardlopers zijn de slapers: mooie marges maar de verkoop kan stukken beter.
Voor de slapers is er maar één oplossing: de verkoop moet omhoog!

Gelukkig zijn er ook hier heel wat creatieve mogelijkheden:

> personeel duidelijk briefen, want zij kunnen de slapers actief gaan verkopen

> geef deze producten de juiste plaats op de menukaart

> zet ze wat extra in de verf :"de keuze van de chef" is een zinnetje dat aanstekelijk werkt voor je klanten

> verlaag de prijs 

 

Laat het duidelijk zijn dat het vooral  deze 2 laatste categorieën zijn waar je mee aan de slag moet!

Leg de tips van de hardlopers en slapers naast elkaar ... maar opgelet verander niet te veel aan je recept, voor je het weet heb je er een loser bij...!

 

  • Waarom is menu-engineering zo belangrijk?

Het is de manier bij uitstek om je gemiddelde winst per klant in je zaak te verhogen.

Het rendement optrekken is op verschillende manieren mogelijk, maar met menu-engineering kan je doordachte beslissingen nemen.

Je nieuwe menu-kaart zal gebaseerd zijn op echte data en niet puur op intuïtie!

Vermits elke zichzelf respecterende ondernemer altijd op zoek is naar verbetering laat deze oefening je toe om je menu-kaart op zeer regelmatige wijze te evalueren en vernieuwen zonder angst te moeten hebben rendement te gaan verliezen.


BELANGRIJKE NOTA: 

Dit is geen exacte wetenschap en in de horeca spelen passie, gedrevenheid en emotie (gelukkig) nog een grote rol  en dat zowel langs klant- als ondernemerszijde.

Dus hou steeds de vinger aan de pols en stuur bij waar nodig!


Heb je zelf geen tijd om dit allemaal uit te dokteren? 

Dan zijn we er om je te helpen, aarzel niet ons te contacteren!

Contacteer ons

Pieter

  

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x