Break-even point berekenen voor je horecazaak

Ken je break-even point! Dit is een belangrijk navigatie-instrument dat je helpt beslissingen te nemen binnen de onderneming. Het is dus niet alleen een financieel cijfer bestemd voor jouw boekhouder!

Laten we hier even verder op ingaan…


Wat is een “break-even-point”?

Visueel kan je dit zien als het kruispunt van jouw kosten en inkomsten. Het moment waarop je omzet net al je vaste (en variabele) kosten betaalt, dit is het break-even-point.

Dus met andere woorden, je totale opbrengsten zijn gelijk aan de totale kosten! Er is op dit punt geen winst of verlies gemaakt. Zorg er dus voor dat je weet waar dit punt voor je zaak jou ligt, omdat dit de basis is voor winstgevende groei.

Je vermijdt ook te krappe marges te nemen en je zorgt voor balans tussen je inkomsten en uitgaven.

Hoe berekenen?

Neem je boekhoudkundige cijfers van de laatste 12 maanden erbij, deel deze door 52 (of het aantal weken je open bent per jaar).

KOSTEN
Wat zijn je vaste kosten?
De huur, de verzekeringen, wagen(s), energiekosten, leasings, marketing, abonnementen, klein materiaal, … . Dit zijn kosten die je uitdrukt in absolute waarde (euro’s).

Verzamel nu je variabele kosten.
Zoals de ingrediënten, personeelskost? In deze context worden ze ook beschreven als directe kosten en kan je best uit de boekhouding halen. Een goed foodcost-programma helpt natuurlijk ook!

-> Variabele kosten = omzet – aankopen ingrediënten – alle personeelskost

Deze variabele kosten kan je dan omtellen naar een percentage van je omzet. Dit percentage is dan nodig om winst te maken.
-> ‘% variabele kosten’ = variabele kost / (omzet-marge)



 Voorbeeld 1 (wij hebben 48 weken genomen op jaarbasis)


12 maanden

per week (48)

%

Omzet excl. BTW

€               600.000

 €              12.500


Vaste kosten

 €               222.000

 €                 4.625

37%

Variabele kosten

 €               333.000

 €                 6.938

60%

Marge

 €                 45.000

 €                    938

8%




Soms is het eenvoudiger om je personeelskost in de vaste kosten te verrekenen, dan zou je komen op onderstaande tabel. Dit kan je doen als je er van uitgaat dat je vaste krachten en eigen lonen toch dienen betaald te worden en je bijna niet werkt met flexi’s en studenten.

Voorbeeld 2


12 maanden

per week (48)

%

Omzet excl. BTW

 €               600.000

 €              12.500


Vaste kosten

 €               400.000

 €                 8.333

67%

Variabele kosten

 €               155.000

 €                 3.229

28%

Marge

 €                 45.000

 €                    938

8%


En in de prakrijk gebruik ik vaak nog een combinatie van de 2, waar je bijvoorbeeld uit de boekhouding haalt dat de studenten 5% van je omzet bedragen als variabele kost en de andere personeelskosten bij de vaste kosten geteld worden.



Break-even

Break-even-point = vaste kosten + variabele kosten = omzet
OF
Break-even-point = vaste kosten / (1-% variabele kosten)

Met bovenstaande tabellen krijgen we dan:
Voorbeeld 1 €4.625 / (1 – 0,6) = €11.550 per week
Voorbeeld 2 €8.333/ (1 – 0,28) = €11.550 per week

! Dus in dit voorbeeld verdien je pas geld als je €11.550 (excl.) omzet gedraaid hebt op een week tijd.

En even ter verduidelijking, van elke EURO omzet die er binnenkomt bovenop het break-even-point gaat volgende bedragen er nog af:

  • De BTW
  • Percentage variabele kosten
  • Belastingen op het resultaat (want nu spreken we over winst)…

 

De praktijk

Deze berekeningen zijn zeer theoretisch, ik weet het, maar ze zijn de levensader van je financiële planning!

Proactief inspelen op veranderingen in de markt kan door regelmatig het break-even-point te berekenen. Je kan ook je kostenstructuur aanpassen, of je prijsstrategieën verfijnen.

TIP: focus op strategieën zoals kostenbeheersing, omzetverhoging en prijsoptimalisatie.
Concreet kan dit een aangepast menu zijn, marketingstrategieën (her)overwegen of nieuwe marktsegmenten aanboren.

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even punt is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.


Het break-even-point kennen = met zekerheid de toekomst aanvatten. Je weet wat je moet halen om een gezond bedrijf te zijn!



JA IK WIL GROEIEN!

Heb je geen tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan, maar wil je de cijfers wel kennen? (want je staat natuurlijk liever zelf in je zaak)

Of ken je het break-even-punt al, maar wil je weten hoe je kan groeien in omzet met marketingacties, kostenbeheersing, menu-engineering, ....?

Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek!

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Procesoptimalisatie in de horeca of hoe je tijd en geld bespaart.

Leer hoe digitalisatie met Microsoft 365 jouw Horeca-Onderneming transformeert. Ontdek praktische tips voor procesoptimalisatie. Bespaar tijd, geld en verhoog klanttevredenheid. En dit allemaal aan democratische prijzen.

Lees meer

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x