Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Fotografietips voor de Horecaondernemer

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca!
Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs.

Natuurlijk kan je professionals inhuren die jouw aanbod in beeld brengen, maar voor je deze beslissing neemt kijk je best even naar het doel van de foto’s, de doelgroep en vooral naar jouw financiële situatie.


Jouw groei en doelstellingen moeten namelijk realistisch blijven!

! TIP: de website = een online visitekaartje
Zoek je naar beelden voor op jouw website, dan raden we wel aan te investeren in een professional. Niets is erger dan een gepixelde (troebele) foto dat een vertekend beeld kan geven aan de websitebezoekers.

Via social media is dit minder belangrijker. Pas op, het is nog altijd cruciaal de juiste beelden vast te leggen, maar op dit platform zijn de gebruikers minder kritisch en is het zelfs oké om eerlijke beelden te delen en echtheid te laten zien. Het noemt niet voor niets social media


We weten natuurlijk ook dat niet elke horecazaak op dit moment de budgetten heeft om regelmatig een professionele fotograaf in te schakelen, daarom hebben we dit blogbericht met tips uitgeschreven zodat jij de beste beelden met je smartphone kan vastleggen!

TIP 1: Laat het licht binnen

En dan hebben we het over natuurlijk licht. Zorg er dus steeds voor dat er voldoende licht is om jouw aanbod op beeld te krijgen én probeer hierbij ook harde schaduwen te vermijden.

PS: doe gerust eens een fotoshoot op je sluitingsdag. Het kost je tijd en geld, akkoord, maar met een goede planning kan je met deze beelden maanden verder. Zie het als een goedkoper alternatief dan een professional maar wel een investering die je terug gaat verdienen.

TIP 2: Creëer sfeer met compositie

Een goede compositie kan een gewone foto transformeren naar buitengewoon.
Experimenteer met verschillende technieken (zoals de regel van derden) en leg de focus op de belangrijkste elementen van je foto.

TIP: hou het rustig, zorg dat er niet veel op de achtergrond staat. Plus, tijdens het fotograferen kan je ook perfect korte bewegende video’s maken (dit kan je ook altijd hergebruiken in je communicatie).

TIP 3: Wees consistent met je stijl

Heb je een trendy en kleurrijk interieur? Zorg er dan ook voor dat deze kleuren en de setting op beeld staan. Zorg dat je foto’s een samenhangend visueel verhaal vertellen!

TIP 4: Let op details

Details maken namelijk het verschil in fotografie. Let op kleine elementen zoals de garnituren, het service, de omgeving,….

Een vleugje groen van de verse kruiden kunnen een gerecht tot leven brengen, terwijl een unieke tafelsetting en de medewerkers de gastvrijheid van je zaak kunnen benadrukken.

TIP 5: Bewerk met zorg

Jouw medewerkers kunnen de gastvrijheid benadrukken, wij benadrukken tip 5 enorm!

Bewerk niet te veel aub…
Het kan verleidelijk zijn, maar het is belangrijk subtiel te blijven want zowel de kleur als het beeldscherm en de instellingen van het apparaat van jouw gasten zijn anders.

Niet alleen het apparaat heeft invloed op de perceptie, je kan je foto’s ook over-branden. Dit kan zorgen voor een negatief gevoel of een negatieve link met je zaak!

Dus zet je logo, je slogan, je kleuren,… niet te hard en te veel in de kijker, laat je foto voor zichtzelf spreken. (= te veel aan hard-selling doen, maar daarvoor verwijs ik je graag door naar de blog: hard-selling)


Praktisch aan de slag

Smartphone instellingen optimaliseren


Voor iPhone-gebruikersVoor Android-gebruikers

Raster gebruiken
Activeer het raster in de Camera-instellingen om de compositie van je foto's te verbeteren.

HDR inschakelen
Gebruik High Dynamic Range (HDR) voor foto's met beter belichtingsniveau, vooral in uitdagende lichtomstandigheden.

Fotografische Stijlen
Experimenteer met de verschillende fotografische stijlen om de kleur en het contrast van je foto's aan te passen.

Live Photos
Gebruik de Live Photos-functie om beweging en geluid vast te leggen, wat extra leven aan je foto's toevoegt.

Portretmodus
Probeer de portretmodus voor foto's met een scherpe focus op het onderwerp en een wazige achtergrond.

Deze tips zijn gemakkelijk toe te passen en kunnen helpen om de kwaliteit van de foto's op je iPhone aanzienlijk te verbeteren zonder dat je gespecialiseerde fotografiekennis nodig hebt.

* Voor meer gedetailleerde instructies kun je de Apple Support website raadplegen.

Resolutie en Formaat
Kies de juiste resolutie en formaat voor je foto's en video's in de camera-instellingen.

Raster Inschakelen
Activeer het raster in de instellingen voor een evenwichtige compositie.

HDR Activeren
Gebruik HDR voor betere belichting en detail in zowel lichte als donkere delen van je foto's.

Pro Modus
Experimenteer met de Pro Modus om handmatig instellingen zoals ISO en witbalans aan te passen.

Camera Timer
Gebruik de camera timer voor groepsfoto's of selfies, te vinden in het hoofdscherm van de camera-app.


* Meer info vind hier.







Stabiele opnames

We geven je graag enkele voorbeelden van betaalbare statieven om met je smartphone professionele en standvastige opnames te maken die je kan gebruiken om je horecazaak in beeld te brengen. Voldoende keuze en variatie op bol.com of Coolblue te vinden!

Bijkomende verlichting

Lichttype
LED-verlichting is populair vanwege de energie-efficiëntie en de mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen, indien de omgeving het niet toelaat gebruik te maken van natuurlijk licht.

TIP: Gebruik LED-panelen of ringlichten als alternatief voor natuurlijk licht. Deze bieden een gelijkmatige, controleerbare belichting, ideaal voor binnen omgevingen of avondopnames.
Plaats het kunstlicht zodanig dat het de scène gelijkmatig belicht, vermijd directe verlichting op het onderwerp om harde schaduwen te minimaliseren. 

Kleurtemperatuur
Zoek naar verlichting met instelbare kleurtemperatuur om verschillende sferen te creëren.

Helderheid
Controleer of de helderheid van de verlichting aanpasbaar is, zodat je deze kunt afstemmen op verschillende omgevingen.

Draagbaarheid
Als je de verlichting op verschillende locaties wilt gebruiken, kies dan voor een draagbaar model.

Diffusie
Goede diffusie zorgt voor zachter licht en minimaliseert harde schaduwen.

Voeding
Let op de voedingsbron; sommige lampen werken op batterijen, anderen vereisen een stopcontact.

Ook hier kan je inspiratie opdoen bij Coolblue. Vergeet zeker de plaatselijke zelfstandigeniet die je bovendien nog zal bijstaan met raad, daad en een goede dienst na verkoop!





Enkele concrete voorbeelden die je gerust mag kopiëren!

  • Close-up van een perfect gegrilde steak met sappige details van de grillstrepen
  • Bovenaanzicht van jouw kleurrijke salade, met verse ingrediënten
  • Een elegant gedekte tafel met kaarslicht en bloemstukken om te gasten te verwelkomen.


Van de bovenstaande foto’s kan je ook korte video fragmenten creëren.

  • Kort fragment van het dresseren van het bord
  • Bij de kleurrijke salade, de verse ingrediënten laten vallen in het bord.
  • Stap rond te tafel tijdens het filmen, of neem een fragment waarbij de kaars aangestoken wordt.

Om nog even terug te komen op tip 5 (‘bewerk met zorg’), je kan bijvoorbeeld je kaart (met logo) subtiel in beeld positioneren, dan dien je achteraf helemaal geen logo op je foto te plaatsen.


Ga er zeker mee aan de slag en straal op social media en/of in jouw nieuwsbrief!

Als je graag wilt brainstormen over content en welke beelden voor jouw zaak kunnen werken dan kan je ons contacteren via de gegevens onderaan de pagina, of via de knop:


Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x