Marketing in cijfers

Als nieuwsbriefabonnee geniet alleen jij van deze blik achter de schermen!

Het ideale scenario is dat jij concreet aan de slag gaat met de informatie vanuit onze nieuwsbrief en groeit.
Maar groeien dient op een strategische, verantwoordelijke én natuurlijke wijze te gebeuren.

Daarom tonen we graag cijfers van onze website, zodat je ziet dat dit geen quick-fix is, maar een tempo die wij als onderneming acceptabel vinden en realistisch.

Geen QUICK-FIX maar groei door consistentie en vertrouwen.

EERST ROEIEN MET DE SPATELS DIE JE HEBT!

Dat doen wij namelijk ook, zonder al te veel in onze strategie en doelstellingen te duiken, gingen we in 2023 voor een standvastige en realistische groei én dit zonder onze advertentiestrategie toe te passen.

(let op; deze interpretatie en de cijfers die volgen zijn een resultaat van onze eigen persoonlijke doelstellingen en strategie, die mag je dus echt niet vergelijken met je eigen onderneming!)

Bij Comreza hebben we in 2023 (= de start van onze nieuwe marketingstrategie) met maandelijkse nieuwsbrieven, social media posts én blogberichten ons aanbod en expertise gedeeld. We hebben er vorig jaar bewust voor gekozen onze advertentiestrategie nog niet te implementeren, om de organische groei te analyseren.


Pieter Geens

In 2022 werd er nauwelijks tot niets actief ondernomen.

Want ja, ook voor mij als zaakvoerder, was het vaak wikken en wegen waar mijn tijd naartoe moest gaan! Dit herken je waarschijnlijk wel als medeondernemer.

Voor 2023 heb ik uiteindelijk besloten te investeren in tijd en mensen zodat onze expertise (uitgeschreven in verschillende vormen) effectief tot bij jullie geraakt!


We duiken kort in deze statistieken-soep! (Lukt het je niet om te volgen, maar is je interesse gewekt, bel dan gerust even dan bekijken we dit samen)

Statistiek 1: weergave

Deze info staat los van het aantal gebruikers. Dit is hoe vaak een pagina weergegeven is en wat je bezoeker nadien doet (scrollen - klikken - contacteren - ...).

TIP: ga ook zeker na hoelang deze bezoeker op je website blijft = sessieduur


Het aantal keer jouw website weergegeven is.

20222023
2.188 18.000


De website van Comreza is 8 keer meer weergegeven dan het jaar voordien. 



Statistiek 2: unieke gebruikers


Het aantal unieke gebruikers op de website.

20222023
1.0251.800


Onze website doelstelling was een stijging van 20% t.o.v. het jaar voordien.

Statistieken 2
Onze vooropgestelde doelstelling was een 20% stijging in gebruikers op organische wijze, concreet + 205 meer gebruikers dan het jaar voordien. Een veilige doelstelling, maar realistisch ten opzichte van het budget (of uren die we gingen besteden) en de acties die ondernomen werden.

In mei plaatsten we onze eerste social media post.
In juli onze eerste maandelijkse nieuwsbrief.


Extra statistieken
In het jaar 2022 hadden we een *bouncepercentage van meer dan 80%!
Daarom delen we ook graag deze realisatie met jullie.

Onze concrete doelstelling was de bouncepercentage van 82,15% onder 60% krijgen in het jaar 2023.

20222023
82.15%51,87%

Een bounce = een bezoeker die op je webpagina terecht komt en ook weer weggaat, zonder engagement te vertonen op de website.

! Let op, deze voorbeelden zijn statistieken zonder advertentiebudget en dus niet te vergelijken met jouw horeca-zaak. We vermelden het vaak, maar het is echt cruciaal om geen vergelijking te maken.
Je kan appelen met appelen vergelijken, en peren met peren.

We kunnen natuurlijk niet alles in één keer op jullie bord zwieren, dus zullen we later dit jaar nog concrete horeca voorbeelden verzamelen en in een overzicht gieten voor jullie.


" Als je nu denkt, maar Pieter dat is toch helemaal niet veel als je kijkt naar de tijd die je investeert in die posts en blogs én dan nog de nieuwsbrief... "

Lees dan zeker het volgende voorbeeld, dan begrijp je waarom wij tevreden zijn met onze cijfers.


Je hebt een high-end brasserie met een hippe touch, gericht naar het hoger segment en naar bezoekers tussen 30 en 50.

Scenario 1laat ons zeggen dat je 50.000 websitebezoekers had vorig jaar, met dezelfde investering als het jaar voordien. Misschien gestegen, misschien ook niet, laten we dat even terzijde.

Maar hetgeen dat opvalt is dat het aantal gebeurtenissen (clicks, scrolls, reservaties, contact) niet in verhouding is of zelfs niet de groei heeft die je wenst. Resultaat: je omzet stijgt dus niet. 

Als je dan dieper in de cijfers duikt, merk je dat de leeftijd misschien ook niet klopt met je publiek dat je wilt bereiken.

Scenario 2: Met 10.000 minder websitebezoekers, meer resultaten boeken. 

*Deze cijfers zijn enkel om aan te tonen dat een hoger cijfer in unieke bezoeken niet specifiek beter is.

Scenario 1

Unieke web bezoekers50.000
..........
Reserveringen8

Scenario 2

Unieke web bezoekers5000
......
Reserveringen100

Ik denk dat het duidelijk is dat je met minder unieke bezoekers meer reservaties kan krijgen, we mogen ons dus zeker niet blindstaren als eender welk cijfer 'laag' lijkt in jouw ogen.

Plus, bij al onze diensten (hr-financiën-marketing) dient er steeds een analyse en optimalisatie te gebeuren, de tijd staat niet stil én ook jouw doelpubliek is steeds in veranderding.


Bij deze, dankuwel aan jou!
Onze trouwe nieuwsbriefabonnee.

Hop naar nog een jaar expertise, fun, lekker eten en blije ondernemers!

MET nieuwe objectieven!

Automatisatie in de horeca

Geld besparen dankzij digitale hulp! Met Power Automate van Microsoft zorgen we voor het automatiseren van jouw flows (of stromen) van de dagdagelijkse taken, zo bespaar je niet alleen geld, maar ook enorm veel tijd!

Lees meer

Tips om jouw gerechten en aanbod met je smartphone in beeld te brengen

Visuele aantrekkingskracht creëren is van onschatbare waarde in de horeca! Je potentiële gasten worden sneller aangetrokken door beeldmateriaal van o.a. heerlijke gerechten en sfeervolle interieurs. Ontdek er alles over.

Lees meer

Break-even point berekenen voor je horecazaak

Het regelmatig berekenen en analyseren van uw break-even point is niet alleen een financiële noodzaak, maar ook een strategisch voordeel. Het stelt u in staat om proactief te handelen en geeft u de controle over de financiële toekomst van uw horecaonderneming.

Lees meer

Slimme bedrijfsdoelen opstellen voor jouw Horeca-Onderneming

Het stellen van slimme doelen is een krachtig hulpmiddel om gericht te werken aan de groei van jouw Horeca-onderneming. SMART-doelen zorgen voor een duidelijke richting en vergroot de kans op succes. Laten we er samen een succesvol 2024 van maken!

Lees meer

Jouw menukaart is je beste/goedkoopste verkoper!

Als Horeca-ondernemer is het essentieel om te begrijpen hoe gasten menukaarten lezen voordat ze hun keuze maken. In dit blogbericht duiken we dieper in de psychologie achter menu-engineering en hoe je deze kennis kunt toepassen om de ervaring van de klanten te verbeteren en jouw omzet te verhogen.

Lees meer

Kerstdecoratie, de sleutel tot een feestelijk succes!

Ontdek het geheim van vroegtijdige kerstdecoratie, een warme sfeer trekt klanten aan en verhoogt de omzet!

Lees meer

Ideale tips om je content te optimaliseren!

De essentie van de 80% - 20% regel. Je kan emotie en ratio in je social media contentplanning combineren om zo een sterkere band met je doelgroep op te bouwen!

Lees meer

7 basisprincipes van vriendelijkheid in de horeca!

Ontdek 7 simpele maar zeer efficiënte basisprincipes van vriendelijkheid, om van een klant een loyale en terugkerende klant te maken! Een ideale klantgerichte service creëert een positieve herinnering voor gasten en motiveert hen om terug te keren en anderen aan te bevelen.

Lees meer

De kracht van social media in de horeca!

Ontdek hoe social media de drempel tot communicatie verlaagt in de horeca. Leer hoe je klanten kan aantrekken door ze te begrijpen (Customer Journey) en de kracht van social media te benutten met een effectieve contentplanning. De weg naar een succesvolle horecazaak.

Lees meer

De ideale werving in 4 stappen!

Garantie dat je gemakkelijker de juiste kandidaat gaat vinden met dit 4-stappenplan!

Lees meer

4 tips om jouw huidige werknemers tevreden te houden

De verbondenheid en waardering zo hoog mogelijk houden bij jouw team.

Lees meer

Speciaal voor accountants en boekhouders

Omdat er vaak wat misverstanden zijn over de rol van Comreza en eventuele overlapping met de rol van boekhouders en accountants is er speciaal voor jullie deze pagina. Aarzel zeker niet me te contacteren indien u vragen heeft!

Lees meer

Interview JoeFM

"Wat doet de Winstzoeker voor de Horeca-ondernemer nu juist?" vroeg Carl Schmitz van JoeFM zich af. Wel luister hier naar het antwoord.

Lees meer

Artikel HLN : "Passie alleen zal de Horeca niet redden."

Voor een rendabele Horeca-zaak is het even belangrijk om in de cijferpot te roeren als in de kookpot

30 oktober 2020

Lees meer

Cash is King!* Ook voor de Horeca-ondernemer en zijn leveranciers.

Iedereen heeft recht op zijn centen, maar om cashflow-problemen te voorkomen breng je beter eerst de situatie in kaart, bekijk je de mogelijkheden en bespreek je dit met je leveranciers. Beloften die je niet kan nakomen zijn voor geen enkele partij zinvol! Hoe je dit aanpakt lees je hier.

21 juni 2020

Lees meer

Alleen de maatregelen van de regering zullen de Horeca niet redden!

Steunmaatregelen zijn welkom, maar helpen enkel als ze een Horeca-ondernemer helpen die weet waar hij mee bezig is en waar hij naar toe wil. Anders zal het een druppel op een hete plaat blijken! Lees hier mijn reactie na het lezen van een opiniestuk van professor Gert Peersman in de Standaard.

11 juni 2020

Lees meer

Tips om Corona-vrije-tijd in te vullen

Mijn idee over hoe je dit moment moet aanwenden om een positief resultaat te krijgen voor je brasserie, café of restaurant. Geen grote theorieën maar praktische tips. Veel positief geluk toegewenst!

Lees meer

KPI's of kerncijfers voor je café, brasserie of restaurant bepalen.

Meten is weten! Ook in de horeca. Bepaal welke cijfers je zullen helpen om meer tijd, plezier en geld over te houden! Kies maximum 5 kerncijfers waar je op regelmatige basis mee aan de slag gaat. Veel nuttige info kan je al uit je kassasysteem halen, lijst ze eens op en volg hun evolutie!

Lees meer

Wat is nu juist menu-engineering en waarom is het zó belangrijk?

Hier ga ik dieper in op wat menu-engineering juist is. Ook geef ik enkele praktische tips om meer winst te maken door je foodcost goed te becijferen en deze data te combineren met je verkoopsstatistieken. Veel leesplezier en contacteer me gerust als mijn kennis je kan helpen.

Lees meer

Hoe je team voor tevreden klanten kan zorgen.

5 tips voor je mensen (en jezelf) die de klantgerichtheid en gastvrijheid omhoog stuwen. Ditmaal geen praktische tips maar hoe gedrag en ingesteldheid een stevige invloed hebben op je marge! Iedereen weet intussen dat een tevreden team en tevreden klanten zorgen voor een tevreden ondernemer!

Lees meer

(H)eerlijk digitaal: brainstormsessie

Hoe de digitale revolutie ook de HORECA aanpakt en hoe er mee omgaan. Rondetafelgesprek over FOODCOST, PERSONEEL en SOCIALE MEDIA met enkele leveranciers en uitbaters. Veel leesplezier!

Lees meer

Wat hebben Brussels Airlines en Horeca gemeen?

Over hoe je zaak te verpakken en verkopen naar de buitenwereld. Over het stellen van doelen en je problemen onder ogen te zien. Over het belang van partnerships. En over hoe GEZONDE AMBITIE een positieve gloed afstraalt op je team! Veel leesplezier.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x